سالم‌ سازی نهال و تولید محصول با اصالت در فارس دنبال می شود

پایگاه خبری Da1news: مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از در دستور کار بودن سالم‌ سازی نهال و تولید محصول با اصالت در این استان خبر داد و گفت: در همین راستا ۶۰ نهالستان مجوز دار در استان فارس وجود دارد که زیر نظر کمیته فنی نهال استان مبادرت به تولید نهال می‌کنند.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی Da1news به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مجید رضا پاکاری تصریح کرد: اقدامات بسیار خوبی در به‌نژادی ارقام، تولید ارقام نهال مناسب به ‌منظور تکمیل زیر ساخت‌های باغبانی در زمینه احداث باغ‌های مادری، تولید نهال عاری از ویروس و کشت بافت شناسه‌دار و استاندارد انجام شده و در حال اجرا است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه استان فارس یکی از قطب‌های باغبانی کشور به حساب می‌آید که با توجه به شرایط اقلیمی خاص و منحصربه‌فردی که این استان دارد، اکثر محصولات باغی که در کشور تولید می‌شود، معمولا در استان فارس وجود دارد، افزود: درحال‌حاضر بحران اصلی کشور و استان کاهش کمی و کیفی منابع آبی است، ما نیز برنامه‌ریزی‌های لازم را برای استفاده بهینه از آب انجام داده‌ایم و در دست اقدام است.

وی با اذعان به اینکه توسعه کشت‌های گلخانه‌ای باعث ایجاد اشتغال، استفاده بهینه از منابع آب‌ و ‌خاک و تولید پایدار خواهد شد همچنین استمرار تولید را به همراه خواهد داشت، اظهار کرد: توسعه کشت گلخانه‌ای افزایش راندمان مصرف آب را به همراه دارد؛ به همین دلیل انتقال کشت‌های پُرآب ‌بر از فضای آزاد به گلخانه در اولویت‌های ما قرار دارد و یکی از اقدامات لازم برای صرفه‌جویی و کارایی مصرف آب است.

به گفته وی؛ حدود ۸۸۰ هکتار سطح گلخانه‌ها در استان فارس است و عمده محصولات گلخانه‌ها صادراتی است. محصولات سبزی و صیفی که ۶۰۰ هکتار از گلخانه‌ها را در برمی‌گیرد شامل فلفل، گوجه فرنگی و خیار است. این محصولات بیشترین تولید و صادرات را دارند. فلفل رنگی به روسیه، گوجه‌فرنگی بیشتر به کشورهای حاشیه خلیج فارس، افغانستان، عراق و پاکستان صادر می‌شود.

پاکاری با تاکید بر اینکه توسعه کشت گیاهان دارویی و کشت در دیم‌زارها از برنامه‌های اساسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس است، ابراز کرد: در سال ۱۴۰۱ بالغ‌بر ۶ هزار هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی استان فارس توسعه پیدا کرد.

او می افزاید: توسعه کشت گیاهان دارویی در کنار تغییر الگوی کشت با گونه‌هایی با نیاز پایین آب، ارز آوری خوبی در زمان بحران کم‌ آبی برای کشاورزان استان فارس داشت همچنین زمینه رشد تولید و افزایش درآمد برای بهره‌برداران کشاورزی را فراهم کرد.

سطح باغات فارس به بیش از ۳۷۳ هزار هکتار می رسد

وی تنوع اقلیمی استان فارس را یادآور شد و گفت: به همین دلیل انواع میوه‌های گرمسیری، سردسیری، خشک و گیاهان دارویی را در استان فارس داریم. بالغ بر ۳۷۳ هزار هکتار سطح زیر کشت باغات ما است و از این میزان تقریبا بیش از ۲۵۰ هزار هکتار باغات آبی و بیش از ۱۲۰ هزار هکتار باغات دیم است.

پاکاری اضافه کرد: نزدیک به سالانه ۳.۲ میلیون تن محصولات باغبانی در استان فارس تولید می‌شود. بیش از ۱۳.۵ درصد محصولات باغی کشور مربوط به استان فارس است، همچنین فارس رتبه اول سطح زیر کشت و تولید محصولات باغبانی کشور را به خود اختصاص داده است.

به گفته او؛ انگور در استان فارس با سطحی بالغ بر ۵۳ هزار هکتار و تولید بیش از ۴۱۰ هزار تن، ۱۸ درصد سطح زیر کشت انگور کشور و ۱۵ درصد تولید انگور کشور را به خود اختصاص داده است. باغات انجیر در استان فارس با سطحی بالغ بر ۵۰ هزار هکتار، ۸۴ درصد سطح زیر کشت و بالغ بر ۴۷ درصد حجم تولید را شامل می شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به سطح ۲۸ هزار هکتاری باغات انار استان فارس نیز پرداخت و افزود: ۲۷ درصد سطح زیر کشت و بیش از ۳۳ درصد حجم تولید انار کشور متعلق به استان فارس است.

او با بیان اینکه سطح گل محمدی در استان فارس بیش از ده هزار هکتار است، تصریح کرد: ۴۰ درصد سطح زیر کشت گل محمدی کشور در استان فارس قرار دارد که سهم ۲۴ درصدی از تولید این محصول را از آن خود کرده است.

پاکاری از بادام به عنوان یک محصول شاخص دیگر در استان فارس یاد کرد و یادآور شد: حدودا ۳۲ هزار هکتار سطح زیر کشت دارد. این محصول ۱۷.۵ درصد سطح و ۱۵ درصد تولید کشور را شامل می‌شود.

وی؛ سطح حدود ۶۰ هزار هکتاری زیر کشت و یک میلیون و ۴۰۰ هزار تنی تولید با سهم ۲۲ درصدی از سطح و ۲۵ درصدی از تولید مرکبات کشور را در استان فارس عنوان کرد.

او به گل نرگس با سطح زیر کشت ۷۵۰ هکتار و رتبه یک سطح و تولید، گل‌های شاخه بریده گلخانه‌ای با ۲۵ درصد تولید کشور با سطحی بالغ بر ۵۰ هکتار، خرما، زعفران، پسته، به، خرمالو، هلو و سیب با رتبه های سه تا ۶ سطح زیر کشت و تولید در کشور به عنوان دیگر محصولات شاخص استان فارس اشاره کرد.

پاکاری با بیان اینکه استان فارس یکی از قطب‌های تولید پسته است و این محصول در سطحی بالغ بر ۳۳ هزار هکتار کشت می‌شود که بیش از ۷۰ درصد پسته تولیدی استان به کشورهای حاشیه خلیج فارس، چین، ژاپن و اروپا صادر می‌شود، افزود: محصولاتی همچون گیاهان دارویی، خرما، بادام، زعفران، مرکبات، لیمو، لیموشیرین، لیموترش و فرآورده‌های آن نیز از این استان به سایر نقاط جهان صادر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *