ارزان سازی نهاده های کشاورزی با رسوخ دانش و فناوری

به گزارش DA1news: سیدمجتبی خیام‌نکویی، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در سومین روز از نهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران با حضور در نمایشگاه از غرفه های تولیدکنندگان و واردکنندگان و همچنین فعالان بخش کشاورزی بازدید کرد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار اخبار روزانه کشاورزی گفت: یکی از مهمترین رسالت هایی که در سازمات تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی داریم  این است که بتوانیم با رسوخ دانش و فناوری، نهاده های کشاورزی را ارزان سازی کنیم.

وی ادامه داد: بطور مثال تلاش داریم که بخشی از خوارک دام و طیور که هم در داخل تولید و بخشی واردات داریم، بتوانیم با دانش هاب بدست آمده موسسات تحقیقاتی داخلی و با استفاده از فرمول های جدید، این میزان از تولید داخلی را افزایش دهیم که نتیجه ارزان تر شدن تولیدات داخلی را خواهد داشت که ماحصل آن در سفره کشاورز و بخش کشاورزی وارد می شود.

سیدمجتبی خیام‌نکویی درباره حضور و بازدید از نمایشگاه گفت: حضور ما در این نمایشگاه ها به این علت است که از مجموعه عواملی که بتواند بخش کشاورزی رونق بخشیده، متحول ساخته و نیازهای داخلی را مرتفع کند  وزارت جهاد کشاورزی را مکلف می کند که از این فعالیت ها حمایت کرده و همچنین گسترش آن مساعدت کند

وی در باره نهمین نمایشگاه نهاده های کشاورزی گفت: از آنجایی که نهاده های کشاورزی ، کود و سم یکی از با اهمیت ترین ارکان پیشرفت و بهبود کشاورزی بوده و این نمایشگاه که به همت بخش خصوصی برگزار شده است، نشان دهنده اهمیت نهادهای کشاورزی است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: با توجه حضور بیش از 100 شرکت و تولیدکننده نهاده های کشاورزی در این نمایشگاه و با درنظر گرفتن اینکه کود و سم میتواند بیش از 50 درصد در افزایش تولید محصولات کشاورزی تاثیر داشته باشد، این نمایشگاه و نمایشگاه های اینچنینی نقش فعالی در روند صعودی تولیدات کشاورزی خواهد داشت.

وی در باره استقبال از نهمین نمایشگاه نهاده های کشاورزی تهران گفت: به نظر من استقبال از این نمایشگاه که از منظر عمومی و چه نخبگان و فعالان بخش کشاورزی خوب و مثبت بوده است و ما باید از ظرفیت های اینچنینی استفاده مطلوبی داشته باشیم.

سیدمجتبی خیام‌نکویی گفت: در این نمایشگاه شاهد هستیم که بخشی از نهاده های کود و سم  توسط نمایندگان شرکت های خارجی بوده که این نهاده ها توسط آنها واردات انجام شده حضور داشته و آن چه که برای ما مهم و امیدوار کننده است شرکت هایی هستند که در عین اینکه واردات داشتند، دست به تولید کود و سم در  داخل کشور زده اند که این موضوع برای کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و وزارت جهاد کشاورزی توانسته و وظیفه خود می داند که  از این شرکت های تولیدکننده حمایت کند.

وی اظهار داشت: با در نظر این که  ویژه گی مهم بخش خصوصی این است که بیش از 90 درصد فعالان و بهره برداران کشاورزی را در برمی گیرد، بر همین اساس بخش خصوصی بر حسب احساس وظیفه در امورات کشاورزی باید ورود کند و به صحنه بیایند تا کمکی باشد برای رونق و پیشرفت هرچه بهتر و بیشتر کشاورزی کشور .

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی  درباره اهمیت بخش خصوصی گفت: ما امروز در شرایطی قرار داریم که امنیت غذایی مهمترین مقوله کشور بوده و یکی از رسالت های اصلی بخش کشاورزی و منابع طبیعی نیز بشمار می رود و این رسالت این بر دوش بیش از 4 میلیون فعال و بهره بردار در بخش مهم کشاورزی کشور است.

وی ادامه داد: بخش خصوصی چه وارد کننده و چه تولید کننده از این قاعده مستثنی نبود و باید کمک کنند تا کشاورزی داخلی متحول شود.

وی گفت: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی  تلاش دارد که اولا آن قسمت از نهاده های کود و سمی که از طریق واردات از خارج صورت میگیرید به لحاظ کیفیت و استاندارد های لازم و مطلوب داخلی همخوانی داشته، رصد و وارد کشور شود و از طرف دیگر شرایط را مهیا و هموار سازیم که شرکت هایی که توانایی تولید در داخل داشته باشند با استفاده از مکانیزمهای سهل الوصولی با در نظر گرفتن استانداردهای لازم ، مجوز  تولید و ورود به بازار کشاورزی را دریافت کنند .

به گزارش خبرنگار اخبار روزانه کشاورزی ، سیدمجتبی خیام‌نکویی در خاتمه افزود: انشاا.. انتظار آن داریم که در پارک های علم و فناوری در بخش کشاورزی و دهکده های فناوری و نوآوری که توانسته ایم تاکنون 7 واحد از آنها را راه اندازی کنیم، شاهد استقرار هسته ها و واحد های فناور و شرکت های دانش بنیان بیشتری در حوزه کود و سم در این مجموعه ها باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *