Hydroponics روشی برای کشت گیاهان بدون استفاده از خاک

پایگاه خبری DA1news: کاشت بی خاک ورزی (Hydroponics) روشی است برای کشت گیاهان بدون استفاده از خاک. در این روش، گیاهان در محیطی کنترل شده و با استفاده از محلول غذایی مخصوص در ظروفی که خاک ندارند، کشت می‌شوند. این روش باعث می‌شود که گیاهان به طور مستقیم از محلول غذایی مورد نیاز خود تغذیه شوند و نیازی به ارگانیسم های خاکی برای جذب مواد غذایی نداشته باشند.

کاشت بی خاک ورزی به عنوان یک روش کشت نوین، برخی مزایایی دارد. این روش کمترین میزان آب را برای کشت نیاز دارد، چرا که آب در این روش به صورت مستقیم به گیاهان تزریق می‌شود و بخشی از آن تبخیر نمی‌شود. همچنین، در این روش، مصرف کود و حشره‌کش کمتر است و گیاهان با کیفیت و عملکرد بهتری رشد می‌کنند.

با این حال، کاشت بی خاک ورزی نیاز به سرمایه‌گذاری بالا و تجهیزات خاصی دارد و برای کشت برخی از گیاهان، به دلیل نیاز به شرایط خاص، این روش مناسب نیست.

بی خاک ورزی و استفاده بهینه از آب

استاد گروه علوم خاک، دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: استفاده بهینه از آب با بی خاک ورزی ملموس است.

محمدرضا نیشابوری افزود: بی خاک ورزی را باید راهکاری برای جلوگیری از فرسایش و همینطور فرصتی برای نفوذ آب به خاک قلمداد نماییم. جلوگیری از کوبندگی قطرات باران با بی خاک ورزی عینیّت می یابد.

نیشابوری ادامه داد: خاک از زمان برداشت محصول قبلی تا زمان کشت گیاه بعدی به جز برای اضافه کردن عناصر غذایی در این روش خاک ورزی دست نخورده باقی می ماند. پیشگیری از شستشوی خاک با بی خاک ورزی قابل پیش بینی است. حفظ مواد آلی و عناصر غذایی بیش از سیستم‌های همراه با شخم در اکوسیستم‌های زراعی بدون شخم یا شخم حداقل به اثبات رسیده است.

نیشابوری بی خاک ورزی را در بهبود اقتصاد مزرعه تاثیرگذار دانست و تاکید کرد: کشت بدون شخم یا بی خاک ورزی را باید از عوامل تاثیرگذار در کاهش عملیات مزرعه و بهبود اقتصاد مزرعه بدانیم.

حفظ خاک در دراز مدت در گرو خاک ورزی حفاظتی

استاد گروه علوم خاک، دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: کشاورزی پایدار، تولید پایدار، تولید محصول باکیفیت، امنیت غذایی و حفظ خاک در دراز مدت در گرو خاک ورزی حفاظتی است. حفظ خاک و تهیه بستر بذر برای رشد گیاه را باید از مزایای خاک ورزی حفاظتی بدانیم.

وی تشریح کرد: افزایش رطوبت ذخیره شده در خاک را مهم‌ترین عامل تولید در محصولات دیم و باقی ماندن بقایای گیاهی بر روی سطح خاک بوده و همچنین افزایش مواد آلی خاک، کاهش نیروی کار و انرژی و هزینه‌های سرمایه‌گذاری از دیگر مزایای خاک ورزی حفاظتی است.

نیشابوری تقویت خاک را با خاک ورزی حفاظتی امکانپذیر دانست و ادامه داد: ترویج خاک ورزی حفاظتی سبب تقویت خاک و کاهش فرسایش خاک در اراضی زراعی می شود و به عنوان راهی برای گذر از کشاورزی سنتی به سمت صنعتی است. کشاورزان باید کاهش تردد ادوات خاک ورزی در سطح مزرعه و صدمه کمتر ساختمان خاک را از مزایای مهم خاک ورزی حفاظتی بدانند.

وی با اشاره به تنها مشکل خاک ورز حفاظتی افزود: عدم کنترل علف های هرز به دلیل کم زیر و رو شدن خاک تنها مشکل خاک ورزی حفاظتی است که با روش های تلفیقی یعنی مکانیکی و شیمیایی قابل برطرف شدن است. بهبود کارآیی مصرف آب با توجه به حفظ و ذخیره آب در بقایای نگه داشته شده در مزرعه از مزایای خاک ورزی حفاظتی است.

پیشروان توسعه کشاورزی حفاظتی جهان

نام دکتر محمد اسماعیل اسدی محقق مروج پیشکسوت آبیاری و عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در بین‌ پیشروان توسعه کشاورزی حفاظتی جهان قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، انجمن کشت بی‌خاک ورزی آمریکا (No-Till Farmer) که یکی از معتبرترین انجمن های علمی جهان در زمینه کشت بی‌خاک ورزی و کشاورزی حفاظتی و حفظ آب و خاک است، ۵۱ نفر از پژوهشگران و دانشمندان برتر جهان و پیشرو و قهرمان در توسعه کشاورزی حفاظتی را معرفی کرد که « دکتر محمداسماعیل اسدی» پژوهشگر پیشکسوت این مرکز یکی از این افراد است.

به گفته پروفسور «Derpsch»، نویسنده، مربی و پژوهشگر افسانه‌ای سامانه بی‌خاک ورزی اهل کشور پاراگوئه، این ۵۱ فرد هر کدام سهم قابل توجهی در توسعه، ترویج و گسترش کشاورزی حفاظتی و بی‌خاک ورزی در سطح بین‌المللی داشته‌اند. آنها در سال ۲۰۲۳ معرفی و برای تکمیل لیست فعلی ۱۱ قهرمان کشاورزی حفاظتی که خارج از آمریکای شمالی هستند، ارائه شده و لیست اصلی در تابستان ۲۰۲۳ به روز می‌شود.

دکتر محمداسماعیل اسدی، پژوهشگر و همکار بازنشسته مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با بیش از ۳۳ سال سابقه در زمینه توسعه و انتقال فناوری‌ها به کشاورزان ایرانی و در فالب کارگاه های آموزشی در چندین کشور دیگر است که از سال ۲۰۰۵ شروع به تمرکز بر توسعه فن‌آوری‌های سامانه‌های کشاورزی حفاظتی (CA) با تأکید بر کاشت روی بسترهای بلند دائم و سیستم‌های کاشت بی‌خاک ورزی برای هر دو اراضی فاریاب و دیم ایران کرد.

محقق مروج پیشکسوت آبیاری بیش از یک هزار کلاس و دوره و کارگاه آموزشی را به مدت بیش از ۱۵ سال در کل کشور برگزار و بیش از ۱۰ کتاب در مورد مدیریت بهینه آب در مزارع و همچنین توسعه و ترویج کشاورزی منتشر کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *