نظارت ژنومیک سویه جهانی قارچ بیماری گندم در حال ظهور را شناسایی می کند

پایگاه خبری Da1news: مطالعات نشان می دهد که نظارت ژنومی می تواند به ردیابی تکامل پاتوژن و مقاومت محصول کمک کند و از شکست محصول جلوگیری کند.

یک مطالعه منتشر شده در مجله دسترسی آزاد PLOS Biology نشان می‌دهد که نظارت ژنومی می‌تواند به مدیریت بیماری‌های نوظهور محصولات کشاورزی و شناسایی ویژگی‌های ژنتیکی برای اصلاح محصولات مقاوم به بیماری کمک کند. این مطالعه که توسط محققان دانشگاه کالج لندن (UCL)، بریتانیا، همراه با یک تیم بین‌المللی از محققان از چهار قاره انجام شد و در 11 آوریل منتشر شد، تهدیدی را که آفات و بیماری‌ها برای عملکرد جهانی گندم ایجاد می‌کنند، نشان می‌دهد که می‌توان آن را کاهش داد. بیش از 20 درصد

یکی از بیماری های نوظهور که تهدیدی برای محصولات گندم در سراسر جهان است، بلاست گندم است، یک بیماری قارچی که اکنون در سه قاره وجود دارد. برای درک بهتر این بیماری منشأ و ساختار ژنتیکی آن، محققان تجزیه و تحلیل ژنوم و آزمایش‌های آزمایشگاهی را با هم ترکیب کردند که به وسیله آن حساسیت گونه‌های گندم به قارچ بلاست گندم و قارچ بلاست گندم را نسبت به قارچ‌کش‌ها تعیین کردند.

سرجیو لاتوره، از بخش UCL می گوید: به لطف انتشار سریع و عمومی داده های ژنومی توسط جامعه علمی بین المللی از طریق ابتکار OpenWheatBlast، ما توانستیم دودمان قارچی مسئول شیوع اخیر انفجار گندم را شناسایی، ردیابی و مشخص کنیم. از Biosciences، یکی از نویسندگان اصلی مطالعه جدید.

تجزیه و تحلیل ظهور اخیر انفجار گندم در آسیا و آفریقا

محققان دریافتند که ظهور اخیر بلاست گندم در آسیا و آفریقا ناشی از یک دودمان کلونال قارچ است که شیوع آن در زامبیا و بنگلادش به طور مستقل آغاز شده است. آنها همچنین دریافتند که انواع گندم حامل ژن Rmg8 در برابر عفونت قارچی مقاوم بوده و این قارچ به قارچ کش استروبیلورین حساس است.

هرنان آ. بوربانو، یکی از نویسندگان بخش علوم زیستی UCL، توضیح می‌دهد که «استفاده مشترک از نظارت ژنومی و آزمایش عملکردی از طریق آزمایش‌های آزمایشگاهی اجازه ایجاد شیوه‌های مدیریت یکپارچه آفات مبتنی بر ژنومیک را می‌دهد و می‌تواند اصلاح‌کنندگان گیاه را در توسعه این آفات راهنمایی کند. محصولات مقاوم به بیماری».

در حالی که این تحقیق ابزارهای جدیدی را برای مقابله با پاتوژن‌های گیاهی در حال ظهور ارائه می‌کند، نویسندگان هشدار می‌دهند که یک استراتژی ترکیبی که اتکا به ورودی‌های شیمیایی را کاهش می‌دهد و احتمال مقاومت بیماری‌های محصول در برابر آفت‌کش‌ها و قارچ‌کش‌ها را برطرف می‌کند، مورد نیاز است.

به گفته محققان، احتمال ظهور انواع مخرب تر بلاست گندم وجود دارد که می تواند دشواری مدیریت بیماری را افزایش دهد. بنابراین، آنها بر نیاز به نظارت ژنومی در مقیاس جهانی برای ردیابی و نظارت بر قارچ انفجار گندم و شناسایی انواع نگران کننده به محض ظهور آنها تأکید می کنند.

یکی از نویسندگان، سوفین کامون، از آزمایشگاه Sainsbury، توضیح می دهد که این مطالعه بر اساس موفقیت نظارت ژنومی در پاسخ به شیوع بیماری های عفونی مانند COVID-19 است. محققان از ادامه هوشیاری و نظارت ژنومیک بر انفجار گندم در آفریقا و آسیا برای شناسایی انواع نگرانی به محض ظهور حمایت می کنند.

 

مترجم: رضا یغمایی

منبع: www.rural21.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *