«اقتدار غذایی‌»؛ مطالبه نظام از مدیریت کلان کشاورزی

پایگاه خبری Da1news: معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: اقتدار غذایی خواسته حاکمیت از وزارت جهادکشاورزی است و ما در ادامه دستیابی به امنیت غذایی پایدار در دولت سیزدهم به سوی اهداف حاکمیتی که همانا اقتدار غذایی است به پیش خواهیم رفت.

به گزارشاخبار روزانه کشاورزی به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، سید مجتبی خیام‌نکویی رییس سازمان تات روز سه‌شنبه نهم اسفند ماه جاری در اولین کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی که در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، با اشاره بر ضرورت تامین امنیت غذایی گفت: امنیت غذایی مسئله درجه یک کشور است و رییس جمهور هم در خصوص امنیت غذایی، الگوی کشت و ضرورت اجرای آن مطالب مفصلی مطرح کرده‌اند و جهادکشاورزی بر پایه تاکیدات رییس دولت برنامه‌های خود را به اجرا گذاشته است.

وی افزود: امنیت غذایی فراتر از تامین غذاست و چهار مؤلفه؛ فراوانی، دسترسی اقتصادی، سلامت و ثبات و پایداری در کنار هم شاکله امنیت غذایی را می‌سازد.

رییس سازمان تات دسترسی اقتصادی را از الزامات امنیت بر‌شمرد و گفت: در صورتی که محصول فراوان تولید شود اما آحاد جامعه توانایی خرید نداشته باشند و یا سلامت محصول تامین نشود، ارکان امنیت غذایی شکل نخواهد گرفت.

به گفته وی خودکفایی در محصول راهبردی در یک سال و واردات همان محصول در سال دیگر، ثبات و پایداری برنامه امنیت غذایی را زیر سوال خواهد برد.

خیام‌نکویی با اشاره به رشد جمعیت در افق ۱۴۳۰ گفت: نیاز فعلی کشور با ۸۵ میلیون نفر، ۱۲۵ میلیون تن غذاست و این رقم در سال ۱۴۰۶ به ۱۴۰ میلیون تن، سال ۱۴۱۰ به ۱۵۰ میلیون تن و در سال ۱۴۳۰ به ۱۸۰ میلیون تن با جمعیت ۱۰۳ میلیون نفر خواهد رسید.

وی توان اکولوژیک کشور را برای تولید غذا و رسیدن به امنیت غذایی پایدار فراهم دانست و گفت: البته ما الگویی را طراحی کرده‌ایم که ظرفیت کشور را به سمت اقتدار غذایی ببریم به این منظور ۱۳۳ محصول را هدف‌گذاری و در نهایت با گزینش ۱۵ محصول که ۸۹ درصد سطح زیر کشت کشور را به خود اختصاص داده‌ است، برنامه اجرایی را طراحی کردیم.

معاون وزیر جهادکشاورزی الگوی کشت را نظام‌نامه کشاورزی خواند و گفت: با اجرای الگوی کشت دست‌کم سالی ۳ میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی صرفه‌جویی می‌شود و این در حالی است که تولید در سطح فعلی حفظ خواهد شد. وی تصریح کرد: افزایش ضریب نفوذ دانش در کشاورزی ۶ درصد است در حالی که قابلیت رسوخ ۲۰ درصدی دانش در بخش کشاورزی فراهم است، همچنین علاوه بر علوم جدید می‌توانیم از ظرفیت مغفول دانش بومی نیز استفاده کنیم.

خیام‌نکویی طرح جهش تولید در دیمزارها را طرحی موفق ارزیابی کرد و گفت: با راه‌اندازی جهش تولید در دیمزارها میانگین تولید گندم از ۳۵۰ کیلوگرم در هکتار به ۹۵۰ کیلوگرم رسیده است در مزارع نمونه دیم کردستان و کرمانشاه ۲.۸ و ۳.۵ تن در هکتار گندم برداشت شده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی اصلاح کشت سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه را برنامه دیگر وزارت عنوان کرد و گفت: این طرح بیشتر از همت مالی (اعتبار) به همت انسانی و نخبگان نیازمند است. وی در پایان گفت: با جایگزینی کشت دانه‌های روغنی که ۹۳ درصد وارداتی است می‌توانیم صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی برای کشور ایجاد کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *