اطلاعیه‌ای جهاد کشاورزی اردبیل برای مقابله با خشکسالی و گرمازدگی باغات

 پایگاه خبری DA1news: سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در اطلاعیه‌ای برای مقابله با خشکسالی و گرمازدگی باغات بویژه در شمال استان توصیه‌هایی صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری DA1news ، در این اطلاعیه از باغداران خواسته شده است با توجه به گرمای هوا ، کم‌آبی و خشکسالی تا حد امکان آبیاری در ساعت اولیه صبح یا هنگام غروب آفتاب انجام گیرد.

جهاد کشاورزی اردبیل با تاکید بر لزوم استفاده از کودهای شیمیایی مناسب مثل پتاسیم جهت افزایش مقاومت گیاه به خشکی و کم‌آبی و عدم مصرف کودهای تسریع کننده رشد و بالا برنده توقع مصرف آب مثل کودهای ازته اضافه کرد: تنک کردن میوه‌ها تا حذف کامل میوه‌ها به خصوص سیب درختی، محلول پاشی با سم سوین به نسبت ۶ در هزار موقعی که میوه‌ها فندقی باشند از اقداماتی است که می‌تواند مانع از آسیب بیشتر به باغات شود.

تغییر در سیستم آبیاری از غرقابی به تشتکی، الزام در انجام عملیات مبارزه با علف‌های هرز، پخش کودهای آلی (گاوی ) پوسیده درقسمت آبگیر درخت و مخلوط کردن آن با خاک تا سطح ریشه‌ها و استفاده از مالچ (کاه ، کلش و پلاستیک) در سطح باغ از دیگر توصیه‌های جهاد کشاورزی اردبیل به باغداران است.

در این اطلاعیه همچنین از باغداران خواسته شده است در هر دور آبیاری یک روز آبیاری را با تاخیر انجام دهند تا در اوج بحران، ریشه درختان به کم‌آبی و دور طولانی آبیاری عادت کرده باشد.

اجرای شخم سطحی پس از هر آبیاری برای از بین بردن لوله‌های موئینه(سله شکنی) و کاهش تبخیر از سطح زمین، انتقال آب از داخل لوله‌های پلاستیکی یک ساله به جای جوی خاکی و کانال سیمانی و استفاده از پلاستیک در کف جوی‌های آب، پخش کردن کود آلی پوسیده کم ازت درمحل آبگیر درختان و مخلوط کردن آن تا عمق ریشه بخش دیگری از توصیه‌های سازمان جهاد کشاورزی اردبیل به کشاورزان است.

سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین به باغداران توصیه کرده است در باغات بزرگ با توجه به میزان آب در دسترس مقداری از سطح باغ (درختان مسن و کم‌بارده، آفت زده و بیمار) را حذف و آب در دسترس را به درختان بارده جوان تخصیص دهند. همچنین در گیاهان دارویی استفاده از ارقام پاییزه به جای ارقام تابستانه در الگوی کشت مثل زیره سبزمد نظر قرار داده شود.

این سازمان ضمن توصیه به باغداران برای استفاده از مواد جاذب‌الرطوبه در سطح آبگیر درختان(پرلیت) از باغداران خواسته است در باغاتی که فاقد استخر ذخیره آب هستند با حداقل امکانات موجود نظیر ساخت استخر خاکی با پوشش پلاستیک اقدام به ساخت استخر کنند تا در صورت کاهش حجم آب چاه‌ها بتوانند آب را ذخیره کنند.

هرس سبز در فصل گرم سال (تیر و مرداد) سربرداری و کوتاه کردن شاخه‌های طویل به منظور کاهش سطح سبز درخت و هرس خواب(خشک) حذف شاخه‌های آلوده ، مزاحم و اضافی به صورتی که حذف کامل شاخه انجام گردد تا موجب تحریک و رشد جوانه‌های خفته نشود از دیگر توصیه‌های این سازمان به باغداران استان است.

بر اساس این گزارش ریزش میوه‌ها، پوک شدن میوه‌ها، توقف رشد جوانه‌های تازه، سوختگی برگ‌های تازه روییده و تنک شدن خوشه‌ها از جمله علائم اصلی گرمازدگی باغ‌های میوه است که با اجرای توصیه‌های ذکر شده می‌توان تا حدود زیادی از وقوع این عوارض جلوگیری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *