دکتر اسدی رحمانی: پایش کیفیت خاک های کشاورزی مبنای بسیاری از تصمیم گیری هاست

پایگاه خبری DA1news: رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور بر ضرورت انجام پایش کیفیت خاکهای کشاورزی تأکید کرد و گفت این کار مبنای بسیاری از تصمیم گیری ها بویژه در حوزه الگوی کشت است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور، نشست پایش سراسری کیفیت خاک های کشاورزی ایران در موسسه تحقیقات خاک و آب کشور با حضور صفدر نیازی معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک و جهانبخش میرزاوند مدیرکل دفتر امور خاک وزارت جهاد کشاورزی، مجریان استانی، کارشناسان و مدیران معاونت آب و خاک در استان و ستاد، ریاست، معاون پژوهش و فناوری و روسای بخش های تحقیقاتی موسسه تحقیقات خاک وآب کشور برگزار شد.
در ابتدای این نشست هادی اسدی رحمانی رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور ضمن خوشامدگویی به میهمانان به تاریخچه مطالعات خاکشناسی در موسسه تحقیقات خاک و آب اشاره کرد و با استناد به ماده 8 قانون حفاظت خاک مبحث پایش کیفیت خاک های کشاورزی را با اهمیت خواند. رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور بر ضرورت انجام پایش کیفیت خاکهای کشاورزی تأکید کرد و گفت این کار مبنای بسیاری از تصمیم گیری ها بویژه در حوزه الگوی کشت است.

خاک بستر تولید است
صفدر نیازی معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک در این نشست گفت: خاک بستر تولید است و باید به آن اهمیت داد. لازم است گروهی تشکیل شود تا بحث پایش کیفیت خاک های کشاورزی را با جدیت هرچه تمام تر انجام شود. در زمینه تأمین مالی نیز تمام تلاش بر این خواهد بود تا هزینه های این طرح برطرف شود تا شاهد اتفاقات مثبت در حوزه کشاورزی باشیم. همچنین باید تعاملات بین بخش اجرا و مراکز تحقیقات جدی و تنگاتنگ باشد تا این طرح با موفقیت به سرانجام برسد.

دسترسی به برونداد و اطلاعات پایش کیفیت خاک
جهانبخش میرزاوند مدیرکل دفتر امور خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این نکته که باید پایش کیفیت سالانه خاک را در دستور کار قرار داد بیان کرد: در تمامی زمینه ها اعم از تناسب اراضی، آبیاری و …. نیاز به پایش کیفیت ویژگی های خاک است. وی تاکید کرد که برونداد و اطلاعات پایش کیفیت خاک می بایست در دسترس همگان باشد. از همه مهمتر اینکه روند تغییرات ویژگی ها چه پیامدی در اقتصاد و سفره بهره وری دارد.

تغییرات کیفیت خاک متفاوت است
سعید سعادت مجری طرح پایش کیفیت خاک های کشاورزی ایران گفت: همواره به واسطه عملیات کشاورزی همراه با مدیریت زراعی مختلف تغییرات کیفیت خاک متفاوت است که این تغییرات ممکن است مثبت باشد یا منفی. به مرور زمان با انجام عملیات کشاورزی نا مناسب ممکن است کیفیت خاک را از دست بدهیم یا با عملیات خوب زراعی کیفیت خاک بهبود پیدا کند. بنابراین همیشه اطلاع از ویژگی های خاک ضروری است. وی ادامه داد روند تغییرات اطلاعات پایش به ما می گوید خاک از لحاظ کیفیت به چه سمتی می رود، بنابراین تصمیم گیران و سیاست گذاران با استفاده از این اطلاعات می توانند مدیریت مناسب را اعمال کنند. مجری طرح پایش کیفیت خاک های کشاورزی ایران عنوان کرد: مطالعه پایش در کل اراضی کشاورزی به صورت تناوب 5 ساله است که در آن تمام ویژگی های بیولوژیکی، فیزیکی و شیمیایی را اندازه گیری روند تغییرات را بررسی می شود و اطلاع رسانی در غالب نقشه، اطلاعات آماری و گزارش خواهد بود. سیاست گزاران بر مبنای این اطلاعات می توانند تصمیمات مقتضی بگیرند.