۴۰۰۰هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین تحت پوشش طرح پیش آگاهی 

پایگاه خبری da1news: مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از اجرای طرح پیش آگاهی در سطح ۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان خبر داد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از  روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین درخشان افزود: این طرح برای ۴ آفت مهم استان با استفاده از یارانه آزادسازی سموم طرح پیش آگاهی و تعیین مدل برای آفات کرم خوشه خوار انگور، زنجره مو، کرم سیب و مگس زیتون اجرا می شود.

وی اظهار داشت: برای اجرای این طرح اعتباری معادل ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و عقد قرداد با ۴ کلینیک گیاهپزشکی و بکارگیری ۱۶ کارشناس گیاهپزشک از ۲۰ اسفند ماه آغاز و تا پایان شهریورماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در این طرح عوامل خسارتزای گیاهی در محصولات باغی انگور، سیب، گلابی، زیتون و پسته و محصولات زراعی شامل: گندم، کلزا، گوجه فرنگی در سطح ۴۰۰۰ هکتار و سطح ۳ هکتار گلخانه تحت نظارت و اجرای مدیریت تلفیقی آفات قرار می گیرد.

درخشان افزود: در این طرح با استفاده از دیتا لاکر به همراه تله های فرمونی و تعیین GDD یا درجه حرارت موثر روزانه نسبت به بومی سازی مدل پیش آگاهی برای ۴ آفت مهم استان و استفاده از آخرین یافته های تحقیقاتی اقدام می شود.

وی هدف ازاجرای این طرح را؛ تعیین بهترین زمان سمپاشی این آفات با بررسی بیولوژی آفت و اطلاع رسانی به کشاورزان جهت کنترل به موقع یک هفته قبل از پیک آفت ذکرکرد.

درخشان با بیان اینکه این طرح در راستای تولید پایدار و سلامت محصول اجرا می شود.

یادآور شد: پیش آگاهی؛ پایه و اساس مدیریت تلفیقی آفات است که با اجرای این طرح از سمپاشی های بی مورد و مصرف بی رویه آفت کش ها جلوگیری می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *