کبری توکلی: ساماندهی تولید بذر کنجد ضروری است 

پایگاه خبری DA1news: معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گفت: کنجد یکی از محصولات مهم و بومی این استان است به همین دلیل ساماندهی تولید بذر این محصول ضروری است.
به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از سازمان جهاد کشاورزی بوشهر، کبری توکلی اظهار کرد: سالانه حدود پنج هزار هکتار از اراضی استان به کشت این محصول اختصاص می یابد به همین دلیل در طرح توسعه کشت این محصول به بذر به عنوان کلیدی ترین نهاده مورد نیاز توجه جدی شده و تولید آن باید دارای ساختار و هدفمند شود.

وی افزود: باتوجه به نبود شرکت بذری در خصوص دانه های روغنی در استان، نسبت به انجام فراخوان برای تشکیل شرکت در استان اقدام شد.

معاون بهبو تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در مرحله نخست با شناسایی مزارع مطلوب و بهره برداران پیشرو، تاکنون ۲۶ هکتار از مزارع کنجد برای تولید بذر به کمک کشاورزان تحت نظارت قرار داده شده است.

وی افزود: با توجه به اهمیت بذر کنجد رقم بومی دشتستان ۲ در تولید بذر از اهمیت بالایی برخوردار بوده و تکمیل زنجیره تولید که فرآوری و روغن گیری است در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی برای راه اندازی در حال پیگیری است.

توکلی گفت: در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ سه طرح انتخاب ارقام مشارکتی (PVS) و یک طرح تغذیه گیاهی (PNT) در شهرستان های دشتستان و دشتی اجرا شده است.