شهبازی: سنددار شدن اراضی کشاورزی آذربایجان غربی افزایش می یابد

پایگاه خبری DA1news: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی گفت: تثبیت مالکیت و هویت دار نمودن اراضی کشاورزی از اولویت‌های اصلی سازمان جهاد کشاورزی استان در سال ۱۴۰۳ است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی ، خسرو شهبازی با بیان اینکه نزدیک ۵۰ درصد اراضی کشاورزی آذربایجان غربی سنددار شده اند و تا پایان سال این درصد افزایش خواهد یافت، افزود: برای حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی باید برنامه‌ریزی داشته باشیم، در دهه ۴۰ اصلاحات ارضی در کشور رخ داد و باعث خرد شدن اراضی کشاورزی شد و این امر باعث شد در اراضی خرد هزینه تولید افزایش و بهره‌وری اراضی کاهش یابد.

شهبازی با بیان اینکه این استان دارای یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی است و به عنوان قطب تولید محصولات کشاورزی در کشور شناخته می شود، ، ادامه داد: آذربایجان غربی یکی از سه استان پیشتاز در زمینه صدور اسناد اراضی کشاورزی و رفع تداخلات در کشور است و اجرای رفع تداخلات اراضی کشاورزی در آذربایجان‌غربی در سال گذشته نیز از رشد بیش از ۳ برابری نسبت به سال های قبل برخوردار بود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، با درخواست از مالکین قدیمی املاک استانی یادآور شد: سند دفترچه‌ای خود را با مراجعه به اداره ثبت اسناد شهرستان مربوطه به سند تک برگی تبدیل کنید.

وی با بیان اینکه تغییر کاربری اراضی کشاورزی بدون اخذ مجوز از سازمان جهاد کشاورزی ممنوع است، افزود: با سند دار شدن اراضی کشاورزی حجم زیادی از پرونده‌های حوزه زمین در محاکم قضایی که غالبا به دلیل تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی زراعی و باغی تشکیل شده، کاهش می‌یابد.