کاشت نهال‌های جدید کیفی، زودبازده و پربازده در کشت و صنعت مغان

پایگاه خبری Da1news: مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت:‌ امسال۳۰۰ هکتار از باغات این شرکت بازسازی و احیا شده و ۲۰۰ هکتار دیگر نیز با کاشت نهال‌های جدید کیفی، زودبازده و پربازده اصلاح خواهد شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی Da1news، قاسم محمدی با بیان اینکه از ۲۳ هزار هکتار اراضی ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار مربوط به باغات است که ۵۰ درصد آن فرسوده شده است، اظهار کرد: در قالب برنامه نوسازی و بازسازی باغات شرکت به‌ تدریج درختان غیرمثمر ، کم بازده و کهنسال حذف و نهال‌های مثمر و پربازده جایگزین آنها خواهد شد.

وی به تشکیل کارگروه توسعه باغات در شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اشاره کرد و افزود: این کارگروه به طور منظم ضمن بررسی آخرین وضعیت باغات، راهکارهای لازم را برای حل مسائل و مشکلات ارائه می‌دهد تا طرح جامع تحول تدوین و برنامه بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت هم مشخص و ابلاغ شود.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با اشاره به افزایش بهره‌وری محصولات شرکت خاطرنشان کرد: میزان بهره‌وری گندم در اراضی این شرکت با وجود تخصیص ۶۵ درصدی آب در سال زراعی گذشته و ۴۲ درصدی در سال زراعی جاری از سه تن در هکتار به هفت تن در هکتار رسیده است.

محمدی اظهار کرد: در سایر محصولات نیز بهره‌وری سال گذشته حفظ شده و حتی در کلزا متوسط برداشت شرکت از یک و هفت دهم تن در متوسط کشوری به سه و ۲ دهم تن رسیده است.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان ادامه داد: موفقیت‌های کسب شده در زمینه زراعت حاصل تامین بموقع نهاده‌ها، مدیریت مصرف نهاده‌ها در مزرعه، غلبه بر طبیعت، مدیریت آب، آموزش‌ها ، انضباط کاری، مدیریت جهادی، خرید پمپاژها و استفاده از قطرات ته مانده آب کانال‌ها و آبیاری در چهار وعده شبانه‌روز امکان‌پذیر شد.

وی اظهار کرد: آب به عنوان عنصر مهم در کشاورزی در سطح منطقه، استان، کشور و دنیا چالش بزرگی بوده و باید در زراعت به سمت تولید محصولات با بذور مقاوم به خشکسالی، کیفی و پربازده حرکت کنیم که در این شرکت اقدامات لازم با کشت ارقام مختلف گندم در سال زراعی گذشته انجام شد و امسال محصول گندم در سطح یک هزار هکتار با هدف تامین بذور کشور با رویکرد صادرات محور کشت خواهد شد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان همچنین گفت: ۱۰ هزار اصله نهال از کشور صربستان وارد شرکت شده و ۱۵ هزار اصله دیگر نیز در فصل پاییز وارد خواهد شد.

محمدی تصریح کرد: نهال‌های دیگری هم از کشور اسپانیا وارد می‌شود که مدیریت آن از سوی وزارتخانه به عهده شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان می‌باشد.

وی بیان کرد: این شرکت در نظر دارد در کشت نهال‌ها از ارقامی که آب بری کمتر، بازدهی و درآمدزایی بیشتری دارد ، استفاده کند.

 مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان که هم‌اکنون به عنوان زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود، در زمینه تولید محصولات کشاورزی، دامی و صنایع وابسته با ۲ هزار و ۷۰۰ نفر نیروی انسانی شاغل فعالیت می‌کند و به عنوان پیشانی تولید بخش کشاورزی استان در حال فعالیت و تولید است.

این مجموعه بزرگ اقتصادی به عنوان بزرگترین شرکت کشت و صنعت کشور با داشتن اراضی وسیع زراعی به مساحت بیش از ۲۰ هزار هکتار زمین زراعی، ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولید غذای دام و سایر نیازهای حوزه کشاورزی از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

وسعت اولیه کشت و صنعت مغان به عنوان بنگاه عظیم اقتصادی در شمال استان اردبیل ۶۰ هزار هکتار بود ولی به علت واگذاری به کارکنان، عشایر ساکن در محدوده و نیز فروش بخشی از اراضی، هم‌اکنون تنها ۲۷ هزار هکتار در دست کشت و صنعت مغان قرار دارد که ۲۳ هزار هکتار آن قابل کشت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *