سازمان ملل متحد اعلام کرد: 21 ماه می روز جهانی چای

پایگاه خبری DA1news: سازمان ملل متحد روز 21 ماه می را روز جهانی چای نامیده است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، چای محصولی است که سابقه ای چند هزار ساله در مشرق زمین دارد و به همین علت دارای ارزش­های معنوی است.

امروزه چای محصولی است که در سراسر جهان مصرف می­شود و پس از آب دومین نوشیدنی همگانی است.

چای دارای خواص مهم برای سلامت، اثرگذار در تامین معیشت میلیون­ها کشاورز و فواید گوناگون برای محیط زیست است.

روز جهانی چای امسال با شعار یک فنجان چای همه را گرد هم می آورد بر نقش مهم کشاورزان خرده پا در تولید این محصول تاکید دارد. بیش از 60 درصد تولید چای در جهان که ارزش برابر با 18 میلیارد دلار دارد حاصل دسترنج این گروه از کشاورزان است. در کشور ما نیز بیش از 70 درصد تولید چای مربوط به این طبقه از کشاورزان است.

چای محصولی است که با تلاش کاشف السلطنه وارد ایران و در دو استان شمالی کشت شد. آن چنان که خود وی نوشته است با یک بار کشت صدها سال قابل بهره برداری است و هیچ آفتی ندارد و به دلیل همیشه سبز بودن منظره های زیبایی پدید آورده است.

طبق جدیدترین بررسی­ها قدرت بازدارندگی چای ایرانی در برابر سرطان بیش از انواع خارجی است.

سازمان چای در چند سال اخیر با مدیریت خرید محصول چایکاران، اجرای برنامه­­های به باغی، ارائه تسهیلات ارزان قیمت به چایکاران و کارخانه داران و برنامه­های آموزشی و ترویجی تلاش کرده تا نسبت به ارتقای جایگاه این کشت و صنعت دیرپا اهتمام ورزد.

روز جهانی چای که با نخستین مرحله برداشت این محصول همزمانی دارد فرصتی است تا همه دوستداران چای ایرانی تجارب خود را در زمینه های مختلف تولید تا مصرف به اشتراک بگذارند.

سازمان چای کشور این روز را به همه چایکاران زحمتکش، صاحبان صنایع چای سازی و فراوری و بسته بندی و عرضه کنندگان آن تبریک می گوید و امیدوار است تا امسال نیز با شور و تلاش همه فعالان این عرصه با ارتقای بیش­تر کمیت و کیفیت این محصول همراه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *