پاکاری تاکید کرد: از روش‌های نوین باغداری استفاده شود

پایگاه خبری DA1news: طبیعت و فضای سبز برای بقای بشر و حفظ زیبایی شهر بسیار حائز اهمیت است و گیاهان و درختان باعث تلطیف هوا، تعادل دمای محیط، حفاظت از خاک، تأمین بخشی از مواد غذایی مورد نیاز انسان و … می‌شوند عمدتا همه ساله از اسفند ماه تا فرودین ماه زمان کاشت نهال و درخت محسوب می شود.

خدیجه غضنفری/ استان فارس:  رعایت کردن اصول درختکاری و نهال با در نظر گرفتن تنوع اقلیمی استان فارس، بهانه گفتگوی پایگاه خبری اخبار روزانه کشاورزی با مجید پاکاری سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس  است که می خوانید:

*کاشت درخت و نهال با توجه به شرایط اقلیمی هر منطقه

مجید پاکاری در خصوص توصیه هایی برای کاشت نهال و درخت به باغداران گفت:  متقاضیان کاشت درخت و نهال مثمر و غیر مثمر می توانند با توجه به شرایط اقلیمی و رفع خطر سرما زدگی می توانند نهال مورد نظر خود را از مراکز مجاز دارای شناسه یا نهالستان هایی که زیر نظر سازمان جهاد کشاورزی و موسسه ثبت گواهی نهال، بذر تهیه کنند و همچنین می توانند از تولید کنندگان و دکه های که توزیع کننده مجوز دار از انجمن نهال های دارای اصالت و شناسه ، نهال یا درخت تهیه کنند.

*انتخاب نهال با توجه به نوع رقم و شرایط محیط

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تاکید کرد: باید با توجه به نوع رقم و شرایط منطقه و محیط نهال هایی که باید کشت گردد متفاوت است.

*بسترسازی مناسب برای درختکاری

پاکاری با اشاره به کاهش بارندگی های طی سال های گذشته و کم آبی بیان کرد: باید بستر سازی خوبی متناسب با نوع درخت برای درختکاری انجام بگیرید و با استفاده از مواد آلی و یا کمپوست و غنی سازی بستر کشت در جهت نگهداری رطوبت و خاک مناسب گودال اقدام کنند و همچنین می توانند ترکیبی از خاک زراعی مناسب، خاک برگ و کود حیوانی پوسیده یا کمپوست استفاده کنند و سپس مبادرت به کشت درخت صورت پذیرد.

*اصول صحیح کاشت نهال و درخت

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نکاتی در خصوص نحوه صحیح کاشت درخت مطرح کرد و می گوید: درخت بگونه ای کاشته شود که رعایت عمق کاشت نهال تا طوقه( محل اتصال ریشه و ساقه ) هم سطح خاک باشد نه خیلی نهال از سطح خاک بستر کشت بالاتر بیارند تا ریشه هوا بگیرد نه زیاد زیر زمین باشد که باعث پوسیدگی طوقه ناشی از بیماری های قارچی گردد.
وی اضافه می کند بسته به نوع نهال که ریشه عریان هستند ( اغلب سیاه درخت ها از قبیل ارقام بادام، گردو، انار، انگور و… باید ابتدا ریشه ها بررسی و ضدعفونی شوند و سپس برای بسترسازی کشت مهیا گردد.
و آن گونه هایی که با خاک هستند باید مبادرت به کشت این نهال ها براساس توصیه های انجام شده و زیر نظر فنی کارشناسان انجام دهند .

*توجه به اصالت نهال ها از نکات مهم

پاکاری اضافه می کند توجه به اصالت نهال ها خیلی مهم است و باید شاداب ،تک پایه، دارای لیبل و اصالت، بدون افت و بیماری بر روی نهال، ریشه سالم و باز نشدن جوانه ها در ارقام ریشه لخت( نهال های بدون خاک) ، شکستگی و… باشند وهمچنین در کاشت درختان ریشه لخت یا سرد سیری و خشک حتما باید سر برداری بعد کشت شده ضورت پذیرد و خطر سرما زدگی رفع شده باشد.

*نکاتی مهم در خصوص پس از کاشت درخت

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نکاتی مهمی درباره کاشت نهال و درخت می گوید که حتما پس از کاشت درخت اطراف آن با پا یا بیل جهت استقرار آن فشرده شود و یا می توان از یک قيم در کنار درخت قرار دهند و آن را مهار کنند و سپس آبیاری انجام دهند.
پاکاری اضافه می کند باغداران توجه کنند که نهال در زمان خودش و با بستری سازی مناسب و متناسب با نوع نهال و روش کشت انجام شود

وی با توجه به شرایط کم بارندگی استان های در چندین سال اخیر تاکید می کند از گونه های گیاهی که نیاز به آب کم دارند مبادرت به کشت با مشورت کارشناسان مراکز خدمات و مدیریت جهاد کشا ورزی اقدام نمایند و با توجه به تغییرات اقلیمی از گونه های گیاهی که مقاوم تر به کم آبی و خشکی هستند از جمله انجیر، انگور، بادام، زرشک، نخیلات، زیتون و … و همچنین برخی از گونه های گیاهان دارویی کم آبر بهتر است کاشته شود.

*اقدام به روش‌های نوین باغداری

پاکاری در پایان به باغداران توصیه می کند از روش‌های نوین باغداری از قبیل کشت‌های متراکم درختان زیر پوشش های سایبان، حفظ و نگهداری باغ های موجود ، تغییر و اصلاح تاج درختان از ارقام تجاری و با ارزش اقتصادی بیشتر با توجه به منطقه، میزان بارندگی بمنظور کاشت و تغییر و جایگزینی درختان اقدام گردد.