هشدار به شالیكاران برای استفاده از سموم تقلبی و نامناسب

پایگاه خبری Da1news: مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان ضمن هشدار به شالیکاران در زمینه استفاده از سموم تقلبی و نامناسب برای کنترل آفات و بیماری‌های گیاهی و نیز توصیه‌های غیرکارشناسی از آنان خواست به هیچ وجه از این سموم در مزارع برنج استفاده نکنند.

به گزارش اخبار کشاورزی Da1news، به نقل از سازمان حفظ نباتات کشور، رضا غیاثی  اظهار کرد: طی این روزها مشاهده شده که عده‌ای سودجو با عرضه سموم مختلف که هیچ نسبتی با آفات و بیماری‌های گیاهی استان ندارد، کشاورزان و باغداران بویژه شالیکاران را به استفاده از آنها تشویق کرده و از این راه سودهای کلانی به دست می‌آورند.

وی خاطر نشان کرد: در مواردی توصیه به کلرزنی (که برای ضدعفونی آب آشامیدنی استفاده می‌شود) نیز مشاهده شده که نه تنها تاثیری در کنترل آفت ندارد بلکه موجب آلودگی و مسمویت آب، خاک شالیزار و اثرات نامطلوب بر محیط زیست می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: توصیه ما به کشاورزان آن است در صورت لزوم استفاده از سموم برای کنترل آفات و بیماری‌های گیاهی، این سم ها را فقط از فروشگاه‌های مجاز (داروخانه گیاه‌پزشکی) تهیه کنند ضمن اینکه در انتخاب سم مورد نیاز حتما به توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی توجه نمایند.

وی خاطر نشان کرد: مصرف سمی که برای محصول خاصی توصیه شده، می‌تواند برای محصولی دیگر ناسالم و برای انسان و گیاه مضرر باشد و در عین حال موجب خسارات جبران ناپذیر به محیط زیست و عوامل زنده مفید در طبیعت و نیز سلامت انسان بزند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان بیان داشت: از این‌رو به عرضه‌کنندگان و توصیه‌کنندگان سموم نامناسب هشدار داده می‌شود تا سلامت غذای جامعه را مد نظر قرار داده و با فعالیت‌های سودجویانه ناسالم امنیت غذایی را به مخاطره نیندازند.

وی به عرضه‌کنندگان سموم خارج از شبکه مجاز و فروشندگان سموم نامناسب و غیرمجاز هشدار داد که در صورت متوقف نکردن فعالیت خود از طریق قضایی و قانونی با آنها برخورد می شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان بیان کرد: برای کنترل مناسب و اصولی آفات و بیماری‌های گیاهی نیاز است تا از انواع روش‌های کنترلی از جمله زراعی، مکانیکی و کنترل بیولوژیک استفاده شود ضمن اینکه تنها در موارد خاص “که جمعیت یا میزان بروز آفات و بیماری‌های گیاهی بالا باشد” استفاده از سموم شیمیایی توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال جاری کنترل بیولوژیک آفت ساقه خوار برنج در سطح هشت هزار هکتار از مزارع برنج گیلان با استفاده از تریکوکارت و رهاسازی زنبور تریکوگراما انجام می شود، اضافه کرد: کاهش مصرف سموم شیمیایی، حفاظت از محیط زیست و کاهش هزینه های تولید از مهمترین مزایای اجرای طرح مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان اظهار کرد: در سطوحی از باغات چای استان با استفاده از رهاسازی کفشدوزک کریپتولموس علیه شپشک آردآلود و بخشی از باغات کیوی نیز با رهاسازی زنبور پروسپالتلا علیه شپشک سفید توت، کنترل بیولوژیک انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *