رئیس جهاد کشاورزی گیلان خبر داد: خروج ۶۶۰۰ هکتاری شالیزارها از طرح هادی

پایگاه خبری DA1news: رئیس جهاد کشاورزی گیلان گفت: کشاورزان استان توانستند ۷۰ درصد شالیزارها را شخم اولیه بزنند و همچنین در ۳۵ درصد اراضی شالیزاری استان خزانه گیری انجام شده است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از ایسنا، صالح محمدی، سال جاری را یکی از سال های خاص در حوزه کشاورزی استان گیلان دانست و اظهار کرد: به دلیل کاهش نزولات جوی و آورد سد و رودخانه ها، مدیریت منابع آبی موجود ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه براساس برنامه ریزی های انجام شده تاکنون کشاورزان با بهره گیری از آب باران و آب های سبز و خاکستری توانستند ۷۰ درصد شالیزارهای استان را شخم اولیه بزنند و در مراحل آماده سازی هستند، تصریح کرد: همچنین در ۳۵ درصد اراضی شالیزاری استان خزانه گیری انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان ، با اشاره به آغاز نشاء برنج از نیمه فروردین ماه، افزود: تاکنون در ۱۰۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری استان نشاء انجام شده است.

محمدی، از کشاورزان خواست نشاءکاری را زودتر شروع و از منابع آبی در اختیار استفاده کنند و گفت: شرایط اقلیمی خاصی در دنیا حاکم بوده و پدیده تغییر اقلیم جدی است که یکی از پیامدهای آن همین کاهش منابع آبی می باشد و لذا در پاییز و زمستان گذشته شاهد کاهش نزولات جوی در استان گیلان بودیم.

وی ادامه داد: امسال باید با بهره گیری از همه منابع و امکانات و با همکاری همه دستگاه ها و کشاورزان و مسئولان محلی از منابع آبی در اختیار حداکثر استفاده داشته باشیم تا با مصرف بهینه فصل زراعی را با افزایش عملکرد پشت سر بگذاریم.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان، ۱۷۱ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری استان را در حوزه آبیاری سد سفیدرود دانست و بین کرد: ۶۷ هزار هکتار نیز خارج از این شبکه آبیاری بوده و از منابع سنتی همچون چاه ها و آب بندان ها و رودخانه های محلی سیراب می شوند.

وی سد سفیدرود را مهمترین منبع آبی بخش کشاورزی در گیلان دانست و متذکر شد: این سد ۷۰ درصد نیاز آبی بخش کشاورزی استان را تامین می کند؛ البته امسال ذخیره آبی مطمئنی در پشت سد وجود ندارد و لذا باید با استفاده از تکنیک های کاربردی در دوره های خشکسالی و رعایت مسائل فنی، زراعت برنج را انجام دهیم.

محمدی با اشاره به تشکیل قرارگاه مدیریت جهادی آب در سال زراعی گذشته، خاطرنشان کرد: علیرغم کاهش ۲۰ درصدی منابع آبی استان، ۱۰ درصد افزایش تولید برنج داشتیم که نشان می دهد باید مدیریت مصرف را الگوی خود قرار دهیم.

وی از لایروبی ۱۵۰ هکتار از آب بندان های استان و احداث ۱۳ ایستگاه پمپاژ و هفت حلقه چاه در استان خبر داد و عنوان کرد: در کنار آب منطقه ای، کلیه ایستگاه های پمپاژ و چاه های جهاد کشاورزی استان را وارد مدار خواهیم کرد.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان امنیت غذایی را یکی از اولویت های کشور دانست و ادامه داد: برای تامین امنیت غذایی باید استراتژی تقویم زراعی را دنبال کنیم که در این راستا کشاورزان باید شخم های سطحی را در دستور کار قرار دهند و از زدن شخم های عمیق خودداری کنند.

محمدی، از رهاسازی آب سد سفیدرود از نیمه دوم اردیبهشت ماه خبر داد و تصریح کرد: استفاده از بذرهای اصلاح و گواهی شده نیز کمک می کند تا کشاورزان گیاهچه های مقاوم به کم آبی داشته باشند؛ همچنین استفاده از کودهای پایه باید مورد توجه کشاورزان قرار گیرد.

وی بر استفاده از روش آبیاری تناوبی به جای روش غرقاب تاکید کرد و گفت: کشاورزان همزمان با آماده سازی اراضی، آبراهه های مزارع را پاکسازی و از هدررفت آب از دریچه های خروجی جلوگیری کنند.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان، با اشاره به افزایش سه برابری تقاضای آب در دنیا، بیان کرد: نمی توانیم با خشکسالی مبارزه کنیم و باید مدیریت منابع را در دستور کار قرار دهیم؛ این در حالی است که هر انسان در طول روز چهار لیتر آب مصرف می کند، اما تولید غذای یک انسان در طول روز به ۲۰۰۰ لیتر آب نیاز دارد که لزوم صرفه جویی آب هم در بخش کشاورزی و هم در بخش شرب را نشان می دهد.

وی در ادامه از یکپارچه سازی ۸۹ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد: یکی از شاخص های مهم مدیریت بهینه منابع آب در بخش کشاورزی، یکپارچه سازی اراضی شالیزاری است.

محمدی، با اشاره به قرار گرفتن بخش زیادی از اراضی کشاورزی و باغی استان در طرح های هادی طی سال های گذشته، اضافه کرد: با توجه به نامگذاری سال مهار تورم و رشد تولید، لازم است که عرصه های کشاورزی را حفظ کنیم و باید اراضی مازاد از طرح هادی خارج شود.

وی ۵۰ درصد اقتصاد استان و ۳۰ درصد اشتغال استان را وابسته به کشاورزی دانست و گفت: گردش مالی برنج در استان گیلان بیش از ۸۰ همت(هزار میلیارد تومان) است.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان همچنین از خروج ۶۶۰۰ هکتار از اراضی یکپارچه کشاورزی استان از طرح هادی در جهت ارتقای امنیت غذایی و پایداری تولید خبر داد و متذکر شد: طبق منویات رهبر انقلاب، کشاورزی و تولید غذا از امور درجه یک کشور بوده و لذا حفاظت از اراضی کشاورزی در قانون دیده شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *