مجلس موافقت کرد؛ اخذ عوارض از صادرات محصولات کشاورزی پرآب‌بر

پایگاه خبری DA1news: نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوب کردند تا ضمن اخذ عوارض از صادرات محصولات کشاورزی پرآب‌بر، درآمد آن صرف احیای قنوات، افزایش بهره‌وری آب، محصولات کشاورزی و نیز احداث پروژه‌های آبخیزداری شود.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط‌ عمومی سازمان تات، نمایندگان مردم در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند (ت) ماده ۳۸ اصلاحی این لایحه با ۱۵۵ رأی موافق، ۱۰ رأی مخالف و ۱۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۶ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

بر اساس بند (ت) ماده ۳۸ لایحه مذکور؛ طی سال‌های اجرای این قانون به منظور تقویت و حفظ منابع آبی کشور، وزارت امور اقتصاد و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی ایران) موظف است، سالانه نیم درصد (۰.۵%) از ارزش محصولات کشاورزی و غذایی پرآب‌بر صادراتی خلاف الگوی کشت را اخذ و هر سال نیم درصد (۰.۵%) به این عوارض اضافه کند تا در پایان سال پنجم میزان آن به دو و نیم درصد (۲.۵%) برسد و درآمد حاصل از عوارض فوق را به ردیف مربوط درآمدی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

هفتاد درصد (۷۰ %) درآمد حاصل از اجرای این جز به منظور احیای قنوات، افزایش بهره‌وری آب و محصولات کشاورزی، اجرای پروژه‌های آبخیزداری و الگوی کشت در اختیار وزارت جهاد کشاورزی و سی درصد (۳۰%) مابقی به منظور نصب شمارشگر (کنتور)های هوشمند چاه‌های آب کشاورزی در اختیار وزارت نیرو قرار می‌گیرد. فهرست محصولات کشاورزی و غذایی مشمول این جزء، به صورت سالانه توسط وزارت جهاد کشاورزی در ابتدای هرسال تهیه و ابلاغ می‌شود.

در این جلسه استفاده از آب متعارف برای صنایع نیز منوط به مجوز وزارت نیرو شد.

نمایندگان مجلس، وزارت نیرو را مکلف کردند در مواردی که امکان تأمین آب از پساب یا آب دریا وجود ندارد، مجوز استفاده از آب متعارف را به صورت موقت صادر کند.

همچنین نمایندگان مجلس به منظور مدیریت اضافه برداشت آب، وزارت نیرو را مکلف به نصب کنتور هوشمند در دشت‌های بحرانی کردند.