لازمه اجرای سامانه‌های نوین آبیاری تخصیص اعتبار است/ همدان رتبه دوم در اجرای سامانه های نوین آبیاری

پایگاه خبری DA1news: مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه از ابتدای اجرای طرح سامانه‌های نوین آبیاری در همدان تا پایان شهریور سال جاری ۱۶۳ هزار و ۳۹۳ هکتار طرح اجرا شده است گفت: با این میزان اجرا استان همدان نسبت به کل اراضی آبی ۶۱ درصد و نسبت به اجرای طرح در اراضی آبی دارای پتانسیل تاکنون ۸۱.۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان امیر لاهوتیان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در سال گذشته یک هزار و ۳۷۵ هکتار و نیمه نخست سال جاری ۳۱۲ هکتار سامانه‌های نوین آبیاری در استان همدان اجرا شده است اظهار کرد: در مجموع از ابتدای اجرای طرح سامانه‌های نوین آبیاری در همدان تا پایان شهریور ماه سال جاری ۱۶۳ هزار و ۳۹۳ هکتار طرح اجرا شده است.

وی افزود: با این میزان اجرا استان همدان رتبه دوم اجرای سامانه‌های نوین آبیاری نسبت به اراضی دارای پتانسیل آبی در سطح کشور را دارد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه اراضی زراعی و باغی استان طبق آخرین آمارنامه ۲۶۷ هزار و ۶۵۸ هکتار و میزان اراضی آبی زراعی و باغی استان که دارای پتانسیل اجرای طرح سامانه‌های نوین آبیاری هستند ۲۰۰ هزار هکتار است گفت: با این میزان اجرا استان همدان نسبت به کل اراضی آبی ۶۱ درصد و نسبت به اجرای طرح در اراضی آبی دارای پتانسیل تاکنون ۸۱.۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با تاکید بر اینکه از عمده مشکلات اجرای سامانه‌های نوین آبیاری عدم تخصیص اعتبار ملی و سفر رئیس جمهوری در سال جاری است بیان کرد: از ۱۶۳ هزار و ۳۹۳ هکتار طرح اجرا شده به تفکیک نوع سامانه، ۱۳۶ هزار و ۱۵۰ هکتار سیستم آبیاری بارانی و تحت فشار، ۱۶ هزار و ۶۲۰ هکتار سامانه آبی کم فشار و انتقال آب با لوله و ۱۰ هزار ۳۳۰ هکتار سامانه آبیاری موضعی و قطره‌ای اجرا شده است.

لاهوتیان با بیان اینکه سامانه آبیاری موضعی، قطره‌ای و زیر سطحی بیشترین میزان راندمان انتقال و افزایش بهره‌وری در مزارع و باغات را دارد گفت: در سال جاری هوشمند سازی آبیاری با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی استان از محل اعتبار دولتی در سطح ۲۰۰ هکتار و ۱۲ مزرعه در حال انجام است.

وی یادآور شد: این طرح کمک می‌کند از تجهیزات سامانه نوین آبیاری در راستای افزایش راندمان و بهره‌وری بهره بگیریم به طوری که نتیجه ۱۲ مزرعه پایلوت طرح به دیگر مزارع تعمیم داده می‌شود.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی استان همدان تاکید کرد: ثبت اطلاعات مکانی طرح‌های سامانه نوین آبیاری نیز یکی از برنامه‌های اصلی است اضافه کرد: تاکنون ۳۷ هزار و ۶۰۰ هکتار انجام و قرارداد برای ثبت مابقی طرح‌ها تا پایان سال منعقد شده است.