رشد تولید کشاورزی با بهره‌وری ترکیب علم و تجربه

پایگاه خبری Da1news: مهدی جعفری گفت: مهم‌ترین منابع آب، استفاده مطلوب از زمین است که افزایش عملکرد در واحد سطح را به ارمغان می‌آورد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، مهدی جعفری به رشد تولید با توجه به شعار سال اشاره کرد و گفت: رشد تولید فقط با بهره‌وری به‌دست می‌آید، یعنی علم و تجربه را با هم ترکیب کنیم و در کنار آن از منابع موجود نیز بهترین استفاده را ببریم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی به کسب رتبه اول جذب اعتبارات کشاورزی را در کشور اشاره کرد و افزود: از هفته جهادکشاورزی سال قبل تا امسال بیش از هزار میلیارد تومان تسهیلات به بهره برداران بخش کشاورزی خراسان جنوبی پرداخت شد که در مقایسه با مدت مشابه قبل ۴.۶ دهم برابر افزایش در پرداخت تسهیلات داشتیم.

وی اظهار داشت: مهم‌ترین منابع آب، استفاده مطلوب از زمین است که افزایش عملکرد در واحد سطح را به ارمغان می‌آورد. آن‌چه آمارها نشان می‌دهد در سال ٩٢ مصرف آب کشاورزی در خراسان جنوبی یک میلیارد و ٢۶٣ میلیون متر‌مکعب بود اما اکنون به ٧٨٧ میلیون متر‌مکعب کاهش یافته است.

وی ادامه داد: با این حال سطح زیرکشت خراسان جنوبی کاهش پیدا نکرده اما مصرف آب کشاورزی کم شده اما آمار تولیدات کشاورزی استان به‌شدت بالا رفته است که این حاصل علم و بهره‌وری ست.

جعفری گفت: آن‌چه که اکنون ما به‌دنبال آن هستیم این است که به ازای یک متر‌مکعب آب چه میزان تولید داشته باشیم تا جمعیتی که سال‌به‌سال در حال افزایش است بتوانیم غذای آن‌ها را تامین کنیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: توجه ویژه به اجرای سامانه‌های نوین آبیاری سبب شده تاکنون ٢۵ درصد اراضی کشاورزی خراسان جنوبی مجهز به این سامانه‌ها باشد یعنی بالغ‌بر ۴٠ هزار هکتار که عدد قابل توجهی است.

وی ادامه داد: همین پیشتازی خراسان جنوبی در سامانه‌های نوین آبیاری سبب شد تا رتبه اول کشور را در این زمینه به خود اختصاص بدهد. وی تاکید کرد: به‌دنبال این هستیم که در استان خشکی مانند خراسان جنوبی مصرف آب را کاهش دهیم و بهره‌وری را افزایش دهیم چرا که با اجرای سامانه‌های آبیاری کم‌فشار بهره‌وری ٣٠ درصد و در سامانه‌های تحت‌فشار ۵٠ تا ٧٠ درصد افزایش می‌یابد.

جعفری گفت: از این جهت لزوم توجه به سامانه‌های نوین آبیاری در کنار توجه به معیشت مردمی که پایه محورند بر قنات‌ها به طور حتم در دستور کار است طوری که سال گذشته ٣۶٠ رشته قنات در خراسان جنوبی احیا شد یعنی روزی یک رشته قنات که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل آن که ٩٩ رشته بود ۴ برابر کار شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی از دلگرمی و ایجاد انگیزه مضاعف کار در مواجه با روستائیان پس از احیای قنات گفتو اظهار داشت: احیا قنات‌ها پس از دستور رئیس‌جمهور در سفر اولشان به خراسان جنوبی با شدت بیشتری دنبال شد و اکنون اگر در این نقطه ایستاده‌ایم در راستای عملیاتی شدن دستور ایشان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *