دکتر صالحی جوزانی: در بخش دانش و فناوری های کشاورزی از دنیا عقب نیستیم

پایگاه خبری DA1news: نشست خبری دومین رویداد فناوری های نوین کشاورزی با حضور خبرنگاران و رسانه های کشور در سازمات تات برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری DA1news، دکتر صالحی جوزانی رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران گفت: در تولید دانش و تکنولوژی های بخش کشاورزی کشور همراه با دانش دنیا پیش می رویم و در پاره ای موارد نیز پیشی گرفته ایم اما تبدیل این داشته ها به باور جامعه کشاورزی احتیاج به فرهنگسازی و اطلاع رسانی دقیق و پیگیرانه دارد.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران گفت: طی حدود دو دهه فعالیت پژوهشگاه 70 فناوری قابل تجاری سازی به دست آمده است که بخشی از آنها تا ابتدای سال جاری در قالب 40 قرارداد انتقال فناوری به بخش خصوصی منتقل شده و اثربخشی قابل توجهی در بخش کشاورزی داشته اند. برخی از فناوری‌های راه یافته به عرصه کشاورزی در حدود ۲۰۵ هزار هکتار از اراضی زراعی کشور استفاده شده‌ و سالانه بالغ بر 175 میلیون دلار از محل صرفه جویی ارزی با افزایش ارزش افزوده عاید کشاورزی کشور کرده‌‌اند. انتقال فناوری و تولید صنعتی پروبیوتیک های دام، طیور و آبزیان، انتقال فناوری و تولید تجاری کودهای زیستی مبتنی بر تریکودرما، تولید تجاری و سریع بیوکمپوست به عنوان کود آلی از پسماندهای نیشکر، کشت بافت و سالم سازی ارقام نیشکر از طریق کشت بافت، تولید بذر سالم (مینی تیوبر) سیب زمینی و تولید تجاری پایه های کشت بافتی سیب مالینگ بوده است.

وی در قسمتی از سخنان خود گفت: با توجه به وابستگی بخش کشاورزی کشور به واردات برخی از نهاده های فناورانه، در راستای تسریع تجاری سازی فناوری های مهم که کشور در آن زمینه ها مشکل دارد و در جهت شبکه سازی با بخش خصوصی و معاونت های اجرایی، تسریع تجاری سازی فناوری های موجود و تشکیل و تکمیل زنجیره‌های ارزش کشاورزی با توسعه ترویج ، پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با همکاری ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان غذا و کشاورزی و چندین شرکت حامی دومین رویداد فناوری های نوین کشاورزی را در روز 25 مردادماه 1402 در محل نمایشگاه بینالمللی برگزار می کند.

وی افزود:: با در نظر گرفتن افزایش جمعیت کشور، نیاز ما به محصولات کشاورزی تقریبا حدود 200 میلیون تن خواهد بود و همچنین با افزایش میانگین دما  و کاهش 30 درصدی منابع آب در دسترس و وجود حدود 7 میلیون هکتار زمین شور که این میزان افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد :  ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی کشور زیر 5 درصد است است و واردات انواع نهاده های فناورانه کشاورزی (بذر هیبرید، برخی کودهای شیمیایی، آفت کشهای شیمیایی، هسته های اولیه طیور و آبزیان، واکسن و داروهای دامی، ماشین های پیشرفته، افزودنی های صنایع غذایی و استارترها و .. ) حدود 3 میلیارد دلار است از این رو برای رفع چالش های بخش کشاورزی اهمیت فناوری های نوین کشاورزی بیش از پیش الزامی است و ما باید به سمت  فناوری های نوین کشاورزی برویم.

دکتر صالحی در توضیح توسعه کشاورزی دانش بنیان اهمیت فناوری های نوین کشاورزی (زیست فناوری) گفت:  این فناوریها شامل اصلاح ژنتیکی مبتنی بر ژنوم و ویرایش ژنی، مهندسی ژنتیک، بیوانفورماتیک و ابرداده ها، کشاورزی در فضای بسته (کشاورزی عمودی، بیوراکتورهای یک بار مصرف، هیدروپونیک، ایروپونیک و آکواپونیک)، کشاورزی با آب دریا، کشاورزی در بیابان، گوشت مصنوعی، پرینتر سه بعدی، نانوتکنولوژی، ریزجلبکها، پلتفرم بلاکچین (ارز دیجیتال)، کشاورزی دقیق و هوشمند، پهبادها، فراوردههای زیستی، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء میباشند.
رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران درباره اهمیت اقتصادی بیوتکنولوژی در سطح جهانی و کشور گفت: وضعیت بازار بیوتکنولوژی حدود 1000 میلیارد دلار است و تا سال 2030 به حدود 3000 میلیارد دلاز خواهد رسید. حدود 20 درصد آن (200 میلیارد دلار) مربوط به کشاورزی است. در ایران در حال حاضر حدود 200 شرکت دانش بنیان، واحد فناور و هسته های فناور مرتبط با بیوتکنولوژی کشاورزی فعال هستند که ارزش محصولات آنها حدود 500 میلیون دلار است و لازم است این میزان حداقل به 2 میلیارد دلار برسد.

وی در خصوص راهبردهای پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی برای ایفای نقش پررنگ تر در رفع چالش ها و توسعه زیست فناوری و نانوفناوری کشاورزی اظهار داشت: راهبردهای جدید پژوهشگاه در رفع چالش ها و توسعه زیست فناوری و نانوفناوری کشاورزی را می توان به  پیاده سازی رویکرد برنامه محوری و اثربخشی به جای فرایند محوری، تدوین برنامه عملیاتی با اهداف کمی 4 ساله مبتنی بر اسناد بالادستی  که در این برنامه هدف گذاری بر افزایش دو برابری اثربخشی پژوهشگاه طی یک دوره 4 ساله برنامه ریزی شده است.

صالحی در خصوص موضوع پیاده سازی رویکرد برنامه محوری و اثربخشی ادامه داد و گفت: طبق برنامه این اثربخشی از 175 میلیون دلار به حدود 360 میلیون دلار و ورود به عرصه فناوری های پژوهشگاه از 205 هزار هکتار به بیش از 300 هزار هکتار برسد. همچنین میزان افزایش تولید/کاهش ضایعات ناشی از این فناوری ها به حدود 500 هزار تن در سال برسد.
وی در خصوص دیگر راهبردهای پژوهشگاه افزود: تشکیل شبکه همکاری و تعامل مراکز پژوهشی، بخش خصوصی و معاونت های اجرایی از طریق برگزاری رویدادهای نوآوری و فناوری و ایجاد مراکز نوآوری با مدیریت بخش خصوصی مبتنی بر نوآوری باز، از دیگر برنامه های پژوهشگاه بشمار می رود.

 در خاتمه دکتر صالحی گفت: در دومین رویداد فناوری های نوین کشاورزی  تعداد 15 تا 20 قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های تولید بذور، سالم‌سازی گیاهان باغی، تولید کودهای زیستی، استارتر صنایع لبنی، تولید محصولات پروبیوتیک و کیت‌های تشخیص منعقد خواهد شد.

ویدئو بخشی از این نشست را در کانال آپارات DA1news.com ببنید:

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *