برزعلی خبر داد: گلستان موفق در کنترل بیماری زنگ زرد گندم

پایگاه خبری DA1news: رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان به اقدامات این نهاد برای کنترل بیماری زنگ زرد در گندمزارها اشاره کرد و گفت: به‌دنبال این اقدامات، خسارت زنگ زرد در مزارع استان از ۳۰ درصد به کمتر از ۲ درصد رسید.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، محمد برزعلی روز یکشنبه در همایش توسعه کشت محصولات کم‌آب‌بر در راستای الگوی کشت با محوریت پنبه اظهار کرد: با وجود آنکه در سال زراعی جاری ۳۸۰ هزار هکتار گندم در گلستان کشت شد اما با دوراندیشی برای ۵۰۷ هزار هکتار از مزارع گلستان قارچ‌کش تهیه شد تا گندمکاران بر اثر بیماری زنگ زرد دچار خسارت نشوند و اقدامات انجام‌شده نتایج مثبتی به همراه داشت‌.

وی ادامه داد: در فصل زراعی جاری در دی، بهمن و اسفند پارسال دمای هوا ۲.۲ درجه افزایش پیدا کرد و همین مساله زمان برداشت را کوتاه‌تر کرد و به‌دنبال این اتفاق، اولین کانون آفت زنگ زرد، اسفند ماه در گلستان مشاهده شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان، افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی را راهبرد جهاد کشاورزی گلستان در اجرای اصلاح الگوی کشت برشمرد و یادآور شد: گلستان با ۸۸ درصد تحقق الگوی کشت، در این بخش از استان‌های پیش‌رو است و با اقدامات انجام‌شده، کشت برنج در استان از ۶۲ هزار هکتار به ۴۹ هزار هکتار کاهش پیدا کرد.

برزعلی با بیان اینکه برنامه ما اجرای طرح اصلاح الگوی کشت با محصولات کم‌آب‌بر و آبیاری آنها با استفاده از آب سبز است، افزود: در الگوی کشت نیازمند استقرار زنجیره ارزش هستیم، کشاورزی گلستان در بسیاری از بخش‌ها جزو اولین‌ها است و در کشور و حتی خاورمیانه حرفی برای گفتن دارند.

وی تاکید کرد: اگر زنجیره ارزش را برای هر محصولی به درستی و عینی طراحی نکنیم کاشت آن کمک زیادی نمی‌کند و به سرنوشت برنج و دپوی آن در انبارها دچار خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه اغلب دستگاه‌های کارخانجات شالیکوبی گلستان مستهلک است، گفت: درخواست ما در بخش شالیکوبی‌ها نوسازی بود تا در این بخش ارزش افزوده بیشتری داشته باشیم.

برزعلی با بیان اینکه دنیا با تغییر اقلیم دست و پنجه نرم می‌کند و با افزایش درجه حرارت روبه‌رو هستیم، تاکید کرد: اگر به دنبال تحقق الگوی کشت هستیم باید از صنایع تبدیلی حمایت کنیم و یکی از راه‌های تحقق این مهم اعطای تسهیلات برای رونق صنایع تبدیلی در گلستان است.

منبع: ایرنا