دفتر امور خاک کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افتتاح شد

پایگاه خبری DA1news:  با حضور جمعی از مسئولین سازمان و معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ، صفری رئیس سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی، صالحی معاونت دفتر امور خاک کشاورزی، شمسی مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی و جمعی از کارشناسان سازمان در تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۰۴۰ دفتر امور خاک کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ، سید اسماعیل صالحی معاون دفتر امور خاک کشاورزی معاونت اب وخاک وزارت جهاد کشاورزی در مراسم افتتاح دفتر امور خاک کشاورزی جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: خاک یکی از منابع طبيعي بسیار ارزشمند است که نقش مهمی در توسعه پایدار کشاورزی و امنیت غذایی دارد.
وی افزود: این خاک ارزشمند با تهدیدات مختلفی مانند فرسایش خاک – شوری و قلیایی شدن خاک ها – آلودگی و تخریب – تغییر کاربری های غیر اصولی – کاهش ماده آلی و حاصلخیزی روبرو می باشد که در صورت غفلت از آنها می تواند به تخریب و از دست رفتن خاک کشاورزی منجر شود.
صالحی در ادامه بیان کرد: بنابراین حفاظت و مدیریت پایدار خاک از اهداف اصلی کشاورزی پایدار می باشد که این منجر به بهبود کیفیت و کمیت تولیدات گیاهی و کاهش اثرات منفی بر محیط زیست و افزایش امنیت غذایی می گردد.

وی افزود: مدیریت پایدار خاک به مجموعه ای از فعالیت ها و اقدامات اطلاق می شود که این فعالیت ها باعث حفظ و بهبود عملکرد در بلند مدت می شوند.
معاون دفتر امور خاک کشاورزی معاونت اب وخاک وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: این عملیات مانند انتخاب الگوی کشت – تناوب کشت – کاشت پوششی ، عملیات کود دهی متعادل – مدیریت بقایای گیاهی – کنترل آفات و بیماری گیاهی ۔ بکار گیری ادوات مناسب کاشت داشت و برداشت – مدیریت آبیاری و زهکشی – اجرای اقدامات مهندسی خاک و آب از جمله اقداماتی هستند که جزو اهداف مدیریت پایدار خاک های کشاورزی می باشند و باید در اولویت برنامه ریزی ها و اجرای پروژها و طرحهای توسعه ای در بخش کشاورزی استان باشند.
وی افزود: جهت تحقق این اهداف مهم همکاری تمامی ذینفعان لازم است تا از این طریق این خاک ارزشمند که امانتی از نسل های آینده می باشد به خوبی حفاظت و با مدیریت پایدار برای نسل های آینده باقی بماند.
وی گفت: در همین راستا دفتر امور خاک کشاورزی در این سازمان راه اندازی و شروع بکار نموده است تا با پیگیری اهداف و ماموریت های تعریف شده در این حوزه بتواند از چالش های پیش رو در این استان پیشگیری و نسبت به تقویت مدیریت پایدار و حفاظت از خاک ها اقدام نماید.
مهندس صالحی در ادامه بیان کرد: در سال مالی گذشته مبلغ شش میلیارد ریال اعتبار اعتبار جهت مطالعات خاکشناسی و تهیه نقشه های مدیریت پذیری به این استان اختصاص داده شد که با همکاری شرکت های مهندسین مشاور از بخش خصوصی اراضی منطقه نیازاغه در شهرستان شازند به مساحت ۶۵۰هکتار در حال انجام می باشد .این طرح با توجه به سطح مطالعات وهمچنین مساحت ۶۵۰هکتاری میتواند بعنوان یک طرح پایلوت در دیمزارها مدیریت ونتایج ان به سایر دیمزارهای کشور با شرایط مشابه تعمیم داده شود.

شایان ذکر است در آئین افتتاح دفتر امور خاک کشاورزی آقای دکتر حسین آبادی بعنوان مسؤل دفتر واحد امور خاک کشاورزی جهاد کشاورزی استان مرکزی معرفی گردید.