دکتر سعید سعادت: مواد آلی در 60 درصد اراضی کشاورزی زیر 1 درصد است

پایگاه خبری DA1news: دکتر سعادت گفت: یکی از عوامل شوری خاک استفاده و برداشت بی رویه آب بی کیفیت و شور در زمین های کشاورزی است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری DA1news، دکتر سعید سعادت عضو هیات علمی بخش تحقیقات اصلاح خاک و مدیریت پایدار اراضی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور در پاسخ به سوال خبرنگار ما گفت: یکی از عوامل شوری خاک استفاده و اسفتاده بی رویه آب بی کیفیت و شور در زمین های کشاورزی است و هرچقدر آب نامناسب و شور در مزارع و زمین های کشاورزی استفاده شود سطح شوری زمین ها بیشتر می شود.
وی در بخش دیگری از این گفت و گو درباره کاهش مواد آلی در خاک گفت: کاهش و کمبود مواد آلی در خاک زمین های کشاورزی در کشور یک موضوع قدیمی بوده، اما به دلایل اطلاعات دقیق تری که به دست آمده این کمبود، نمود بیشتری پیدا کرده است.
دکتر سعادت افزود: بیش از 60 درصد مواد آلی اراضی کشاورزی ما زیر 1 درصد است بنابر این می توان گفت که زمین های کشاورزی ما بسیار ضعیف هستند.
وی گفت: یکی از راه های افزایش مواد آلی و بالا بردن میزان کربن خاک، استفاده از کودهای آلی است.
سعادت افزود: کودهای آلی شامل کودهای دامی، بیولوژیک و کودهای سبز می شود و اگر قرار است مواد آلی خاک را افزایش دهیم علاوه بر استفاده از کود های آلی مدریت درستی هم در استفاده از نهاده های شیمیایی داشته باشیم چرا که در بعضی موارد استفاده نادرست از کودهای شیمیایی باعث از بین بردن مواد آلی در خاک می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *