خیام نکویی: رسانه ها با اطلاع رسانی مردم را در حفظ تنوع زیستی همراه کنند

پایگاه خبری DA1news: دکتر سید مجتبی خیام نکویی روز دوشنبه در همایش ملی روز تنوع زیستی (اول خرداد ماه) که در محل سازمان تات برگزار شد، بیان کرد: در حوزه تنوع زیستی نیاز به معرفت افزایی و ارتقاء آگاهی عمومی مردم و مسئولان اجرایی نسبت به حفظ و احیاء آن داریم. به خصوص نیاز است رسانه ها با اطلاع رسانی مردم را در حفظ تنوع زیستی همراه کنند.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی تات؛ دکتر خیام نکویی افزود: باید روشنگری شود که اگر تنوع زیستی به خطر بیفتد، چه مخاطراتی برای کشور دارد. به‌عنوان مثال اگر زنگ گندم اپیدمی شود، بسیاری از گندم‌ها را درگیر می‌کند و اگر رقم مقاوم به بیماری نباشد در حوزه تامین نیاز داریم که به شرایط پایدار برسیم.

وی با بیان این مطلب که کشور ما از نظر ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی جزء کشورهای ثروتمند است ضرورت حفظ و بهره‌برداری صحیح از آن را یادآور شد و ارزش های اقتصادی اجتماعی زیستی و حیاتی تنوع زیستی را برشمرد.

رئیس سازمان تات با بیان این مطلب که تنوع زیستی اساس امنیت غذایی است بیان داشت: کارگروهی از سازمان تات و وزارت آموزش و پرورش تشکیل می شود تا مباحث مرتبط با حفظ ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی در سرفصل کتب درسی گنجانده شود؛ باید از کودکی این مباحث آموزش داده شود و در سال‌های آینده به فرهنگ عمومی تبدیل شود.

خیام نکویی ادامه داد: مجموع ذخایر ژنتیکی ما از بسیاری از کشورهای اروپایی بیشتر است اما بهره‌برداری و بهره‌وری صحیح از آن اهمیت دارد.

وی گفت: ایران با ۷۳ هزار نمونه و ۴۹ هزار نمونه منابع طبیعی جزء 8 کشور برتر دنیا در زمینه تنوع زیستی است و در حوزه دام و طیور نیز ایران تولید کننده مرغ بومی مناطق سیستان و بلوچستان است و یکی از مهمترین اقدامات، حفظ این ذخایر در زیستگاه و بانک‌های ژن است اما صرف نگهداری از ذخایر کافی نیست و ذخایر باید دائما ارزیابی شود تا گونه‌های در حال انقراض مشخص شوند.

وی ادامه داد: اگر با نگاه درست به حفظ تنوع زیستی بنگریم اهمیت نگه داری از این سرمایه خدادادی را درخواهیم یافت به طوری که اگر این ثروت را کشورهای اروپایی در اختیار داشتند، صدها برابر اعتبار بیشتر برای حفظ تنوع زیستی می‌گذاشتند. در این راستا باید ۲۰ درصد پایان نامه‌ها به حفظ تنوع زیستی و دانش فنی احیاء آن اختصاص یابد همچنین نیاز به نگاه نو و متفاوت به تنوع زیستی از سوی مسئولان وجود دارد.

رئیس سازمان تات بیان کرد: عدم توجه به منابع آب و خاک موجب آسیب به تنوع زیستی می‌شود و نیازمند این هستیم که گونه‌های تاب‌آور مقاوم به آفت دانش‌های زنده و غیر زنده داشته باشیم.

خیام نکویی گفت: ژن ۹۵ درصد مناطقی که خوراک انسان را تامین می‌کنند از خاورمیانه است و ۵۰ درصد از گونه‌ها مربوط به چهار گیاه گندم، ذرت، برنج و سیب زمینی است.

وی تاکید کرد: باید به صورت جدی از تخریب تنوع زیستی جلوگیری شود و اقدامی سریع انجام دهیم. باید این موضوع تبدیل به گفتمان ملی شود. در این صورت پیش از احداث بزرگراه به نابودی گونه‌های گیاهی در معرض خطر توجه می‌شود و پس از آن اقدام به اجرای طرح های عمرانی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *