جنوب سیستان و بلوچستان فرصت استثنایی برای خودکفایی موز کشور است

پایگاه خبری DA1news: مدیر باغبانی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: جنوب این استان یک فرصت استثنایی برای خودکفایی کشور به موز است بطوریکه با توسعه باغات این محصول در حوزه مَکُران می‌توان کشور را از واردات موز بی نیاز و سالیانه از خروج میلیون‌ها ارز از کشور جلوگیری کرد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی اردشیر شهرکی اظهارداشت: هم‌اینک سطحی معادل هفت هزار و ۱۳۶ هکتار با تولید ۲۰۳ هزار و ۱۹۵ تن به کشت موز در جنوب سیستان و بلوچستان اختصاص دارد که با گسترش باغات این محصول در منطقه علاوه‌بر تامین نیاز کشور می‌توان فرصت مناسب برای ایجاد اشتغال مولد در منطقه ایجاد کرد.

وی ادامه داد: کشت موز از سال‌های دور با آب و هوای مساعد شهرستان‌های چابهار و کنارک سازگار بوده و کشاورزان زیادی در حوزه بخش زرآباد، دهستان کهیر، باهوکلات چابهار، شیرگواز و عورکی اراضی خود را به کشت موز اختصاص داده‌اند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: هر هکتار موزستان بطور متوسط برای سه نفر به صورت مستقیم و ۲ نفر غیرمستقیم در مراحل مختلف کاشت، برداشت و فروش ایجاد اشتغال می‌کند.

وی ادامه داد: ارقام موز موجود در سطح منطقه اکثرا رقم هاریچال است که در سال‌های اخیر با توجه به تولید نهال موز حاصل از کشت بافت نظیر والری و دوارف کاوندیش بین کشاورزان توزیع شده تا بتوان با جایگزین کردن این ارقام پرمحصول بجای رقم محلی منطقه به افزایش عملکرد کمی و کیفی لازم دست یافت.

شهرکی اظهارداشت: سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره‌گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، انار و مرکبات دارد.

وی ادامه داد: تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین‌های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک، زرآباد، دشتیاری و چابهار در هر سال توان تولید ۲ بار محصول را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *