خیام نکوئی: خودکفایی در امنیت غذایی از طریق انقلاب در بهره وری میسر می شود

پایگاه خبری DA1news: سید مجتبی خیام نکوئی  در دهمین همایش ملی و تخصصی “علوم علف های هرز ایران” گفت: برای خودکفایی در امنیت غذایی در افق ۱۴۳۰، باید ۱۸۰ میلیون تن غذا تولید کنیم و این ممکن نیست جز از طریق انقلابی که در بهره وری در کشاورزی باید انجام شود.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، سید مجتبی خیام نکوئی  در دهمین همایش ملی و تخصصی “علوم علف های هرز ایران” با انتقاد از نبود صنایع فرآوری سیر و سیب زمینی در همدان گفت: همدان در تولید سیب زمینی رتبه اول را دارد اما فرآورده تبدیلی مناسب ندارد و در ۲ محصول سیب زمینی و سیر خام فروشی می کند.

وی با بیان اینکه امروزه کشورهای توسعه یافته از طریق فرآوری محصولات کشاورزی ارزش افزوده زیادی را به تولیدات زراعی و باغی خود می بخشند که این موضوع باید در کشورمان مورد توجه جدی قرار بگیرد، ادامه داد: صنایع فرآوری در همدان در رابطه با محصولاتی مانند سیر می‌تواند ارزش افزوده زیادی برای کشاورز ایجاد کند و به اشتغال استان نیز کمک کند.

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه امسال رکورد خرید تضمینی گندم در کشور شکسته شد و به ۱۰.۵ میلیون تن رسید، افزود: این عملکرد در حالی است که کشور در خشکسالی قرار دارد.

وی کل نیاز کشور به گندم را ۱۳.۵ میلیون تن دانست و تاکید کرد: کسب این میزان باید بصورت پایدار باشد و تحقق آن در گرو دانش بنیان کردن کشاورزی است.

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه خام فروشی سیر و سیب زمینی در همدان به عنوان قطب تولید این محصولات باید با توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری متوقف شود،گفت: امسال در زمینه خرید محصول استراتژیک گندم با وجود خشکسالی شاهد رکوردشکنی بودیم که برنامه مناسب دولت در حوزه تامین امنیت غذایی جامعه را می رساند.

نکوئی همچنین گفت: از محافل علمی استان همدان انتظار داریم که بر سر زمین های کشاورزی حضور داشته باشند و بر عملکرد کشاورزان نظارت کنند.

وی با بیان اینکه اغلب روی کمیت تولید محصول تمرکز می کنیم، یادآور شد: باید در رابطه با بهره وری از جمله کنترل خسارات محصول نیز تمرکز لازم را داشته باشیم و راههای مبارزه علمی با خسارات را به کشاورزان منتقل کنیم.

وی با بیان اینکه باید میزان استفاده از علف کش ها را باید به حداقل رساند،ادامه داد: میزان خسارت سن گندم در یکسال اخیر با توجه به مبارزه انجام شده کاهش یافته است.

نکویی تصریح کرد: چالش مقاومت‌ علف های هرز را باید با تلفیق گیاه و تنوع گیاهی مدیریت کنیم و از فناوریهای نوین نیز در این مسیر بهره ببریم.

وی ادامه داد: ماندگاری سموم در برخی گیاهان باعث ماندگار آفت آنها در زمین می شود و برای این مساله نیاز است که باقیمانده علف کش ها و تاثیر آن بر روی منابع آبی نیز بررسی شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: مقاومت علف های هرز در برابر علف کشها روبه افزایش است و باتوجه به اینکه برخی علف های هرز قابلیت هجومی دارند، باید روشهای مقابله با آنها ارزیابی شوند.

وی با بیان اینکه در دنیا میزان استفاده از سموم علف کش ۳۸ درصد و در ایران ۱۷ درصد است،گفت:۵۳ درصد سموم برای از بین بردن علف های هرز است.

نکوئی همچنین گفت: باید تلاش کرد، مبارزه غیر شیمیایی با علف های هرز انجام شود و در این راه از هوش مصنوعی که بیشترین کاربرد را می تواند داشته باشد، استفاده کرد.

خام فروشی سیر و سیب زمینی همدان متوقف شود/ رکورد خرید گندم با وجود خشکسالی شکسته شد

وی بازنگری در رشته های کشاورزی و گیاهپزشکی است را ضروری دانست و تاکید کرد: باید قدر کشورمان و ظرفیت هایی را که دارد بدانیم، چرا که هشت هزار گونه گیاهی که ۲ هزار گونه آن جنبه دارویی دارد در میهن اسلامی ما وجود دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، جایگزینی سموم علف کشها را با انواع کم خطرتر آن را برای سلامت انسان و محیط زیست ضروری دانست و گفت: کشاورزان باید به این سمت حرکت کنند.