هدفگذاری کشت قراردادی در استان همدان؛ ۴۳۰ هزار هکتار 

پایگاه خبری DA1news: مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان گفت: برنامه کشت قراردادی سال زراعی آینده در سطح ۴۳۰ هزار هکتار از مزارع این استان هدف‌گذاری شده که با توجه به شرایط آب و هوایی از ۱۵ شهریور آغاز خواهد شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی DA1news به نقل از ایرنا، “بهروز الیاسی” اظهار داشت: برنامه کشت قراردادی سه محصول زراعی به ویژه گندم و کلزا روشی نو با هدف افزایش میزان بهره وری و توسعه بیمه ای کشاورزی و همچنین رونق تولید در این بخش مهم اقتصادی است که با توجه به شرایط سخت خشکسالی و کم بارشی در سال زرعی جاری بهترین و مناسب ترین روش برای جبران خسارت محصولات کشاورزی است.

وی افزود: کشت قراردادی استان همدان شامل محصولات گندم آبی، گندم دیم، جو آبی، جو دیم، کلزا، گلرنگ آبی، گلرنگ دیم و کاملینا است.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان ابراز امیدواری کرد: اجرای کشت قراردادی در سال زراعی آینده به افزایش خوداتکایی در تولید گندم، کاهش واردات جو و تامین قسمتی از کنجاله و روغن مورد نیاز کشور که جزو برنامه‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است، کمک کند.

او یادآور شد: همچنین در این طرح نهاده ها و خدمات موردنیاز بهره بردار از جمله تامین کودهای پایه و شیمیایی ، بیمه و سایر خدمات کشاورزی به صورت امانی در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

وی هدف از اجرای طرح کشت قراردادی را پشتیبانی از کشاورزان و بهره برداران در مراحل کاشت ،داشت و برداشت و همچنین افزایش میزان بهره وری از منابع آب و خاک و بالابردن کیفیت محصولات از جمله گندم عنوان کرد.

الیاسی ادامه داد: در حال حاضر ۱۲ هزار تُن انواع کودهای ازته، فسفاته و پتاسه در انبارهای شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان ذخیره شده که بخشی از آن برای کشت‌های قراردادی توزیع خواهد شد.
وی با بیان اینکه کود مورد نیاز برنامه کشت قراردادی استان تامین شده، بیان کرد: علاوه بر این کودها، روزانه کود مورد نیاز کشت‌های استان از مبادی و پتروشیمی‌های کشور به مقصد همدان حمل می‌شود.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان به الگوی کشت اجرا شده در استان اشاره کرد و گفت: ۹۰ درصد کودهای توزیعی در چهار ماه ابتدایی سال در قالب الگوی کشت ابلاغی سازمان جهاد کشاورزی بوده است.
الیاسی بیان کرد: می‌توان اطمینان داد تمامی کودهای کشاورزی مورد نیاز الگوی کشت و کشت قراردادی را به موقع تأمین و در اختیار کشاورزان منطقه قرار دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *