گسترش مناطق حفاظت شده؛ حفظ مناظر سازگار با تنوع زیستی

پایگاه خبری Da1news: حفاظت از اکوسیستم های ما به چیزی بیش از گسترش مناطق حفاظت شده نیاز دارد. با انگیزه های مناسب، می توان مناظر کشاورزی را به گونه ای مدیریت کرد که مزایای متعددی را که طبیعت به جامعه ارائه می دهد افزایش دهد و از اهداف حفاظت از تنوع زیستی مناطق حفاظت شده حمایت کند.

بر اساس مطالعه جدیدی که در می 2023 منتشر شد، اگر با اقداماتی که مناظر مدیریت شده را نیز هدف قرار می دهد، گسترش مناطق حفاظت شده و مشوق های قیمت کربن برای احیای جنگل ها به تنهایی جلوی کاهش تنوع زیستی و از دست دادن مداوم عملکردهای حیاتی اکوسیستم را نخواهد گرفت.

مطالعه انجام شده توسط موسسه تحقیقات تاثیرات آب و هوایی پوتسدام (PIK)/آلمان نشان می دهد که حتی در سناریوهایی با تقاضای زیاد برای زمین، می توان مناظر سازگار با تنوع زیستی را حفظ کرد، که خدمات حیاتی مانند گرده افشانی و خاک های سالم را نیز ارائه می دهد. این تحقیق نشان می‌دهد که استفاده از زمین یک بازی با مجموع صفر نیست، بلکه مهم است که زمین کشاورزی در کجا قرار دارد تا تنوع چشم‌انداز را ارتقا دهد.

این واقعیت که جامعه جهانی موافقت کرده است تا سال 2030 30 درصد از سطح زمین را تحت حفاظت قرار دهد، یک گام بزرگ به جلو است، اما ما نباید 70 درصد دیگر را نیز فراموش کنیم. در نهایت، اینها مناطقی هستند که اقتصاد و طبیعت ما در آنها بیشترین تعامل را دارند و زیستگاه گونه های بسیاری است که برای ما آشناترین هستند. از گرده افشانی و حفاظت از خاک گرفته تا جنبه های بهداشت روانی و پیشگیری از سیل، می دانیم که فضاهای سبز در مناظر پر استفاده و نزدیک به سکونتگاه های انسانی می تواند فواید بسیاری را به همراه داشته باشد. یک شبکه به خوبی سازماندهی شده از فضاهای سبز همچنین به پیوند بهتر مناطق حفاظت شده کمک می کند، که مهاجرت گونه ها را آسان تر می کند – یک جنبه مهم به ویژه در شرایط آب و هوایی در حال تغییر.

این گزارش می افزاید: «توافق گسترده ای وجود دارد که ده تا بیست درصد از زیستگاه های دائمی، مانند علفزارها یا نخلستان های تحت مدیریت گسترده، باید در مناطقی با کاربری شدید زمین نگهداری شود تا ذخیره اکولوژیکی فراهم شود و مناطق حفاظت شده به هم متصل شوند.» ایزابل ویندل از PIK. “مطالعه ما نشان می دهد که حفظ این زیستگاه ها در مناظر کشاورزی اصولاً در مقیاس جهانی امکان پذیر است، حتی در سناریوهایی با رقابت شدید بین کاربری های مختلف.”

این مطالعه نشان می‌دهد که آنچه لازم است تخصیص هوشمندانه و تطبیقی استفاده از زمین در سطح جهانی برای ترویج مناظر سازگار با تنوع زیستی و ایجاد تعادل در اهداف مختلف حفاظت از زمین است. در همان زمان، این مطالعه نشان می‌دهد که مزایای مشترک مهمی بین اقدامات حفاظتی وجود دارد. به عنوان مثال، یک سناریوی کاهش آب و هوا مبتنی بر زمین، همچنین باعث کاهش 75 درصدی از دست دادن خاک در سطح جهانی در مقایسه با یک سناریوی مرجع بدون اقدام اقلیمی شد.

 

ترجمه: مجید میری

منبع: www.rural21.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *