افزایش ۸۸ درصدی تولید گل محمدی در ایران/ لزوم برندسازی گل محمدی و گلاب ایرانی در جهان 

پایگاه خبری Da1news: مجری طرح ملی گیاهان دارویی گردش مالی اسانس گل محمدی ایران را ۵۰۰ هزار دلار عنوان کرد و گفت: سال گذشته ۶ تن اسانس گل محمدی از ایران صادر شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، حسین زینلی امروز سه‌شنبه در نشست هم‌اندیشی تحول در زنجیره ارزش گل محمدی با بیان این که ایران رتبه نخست جهان را از نظر سطح کشت و تولید دارد، اظهار داشت: این در حالی است که کشور ما سهم مناسبی از بازار گل محمدی جهان ندارد و گردش مالی این گیاه تا سال ۲۰۲۰ در بازار جهانی حدود ۳۲۰ میلیون دلار است.

وی افزود: ما سمت و سوی گلاب‌گیری را به تولید اسانس و غنچه سوق داده‌ایم و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و با کمک بخش تحقیقات، پایلوت اسانس گل محمدی را برای دستیابی به استانداردهای بالای تولید طراحی کرده‌ایم.

زینلی با اشاره به این که سطح کشت گل محمدی از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۰ از ۱۹ هزار هکتار به ۳۰ هزار هکتار افزایش یافته است، تصریح کرد: سطح زیر کشت در این مدت ۴۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: طی این مدت میزان تولید گل محمدی نیز بیش از ۸۸ درصد با استفاده از دانش نوین و پشتکار تولیدکنندگان افزایش یافته است.

مجری طرح ملی گیاهان دارویی افزایش عملکرد تولید گل محمدی در واحد سطح از طریق نوسازی، بازسازی، جوان‌سازی باغات و تغییر رقم را از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی نام برد.

وی افزود: دستیابی به تولید ۴ تن گل محمدی در هکتار را هدفگذاری کرده‌ایم.

زینلی در همین حال تغییر راهبرد، هدفگذاری‌های جدید، بررسی ظرفیت‌ها، نیازها و الزامات را از اهداف این نشست هم‌اندیشی برشمرد.


لزوم برندسازی گل محمدی و گلاب ایرانی در جهان 

ایرج رستگار رئیس مرکز بیوتکنولوژی در همایش هم‌اندیشی تحول در زنجیره ارزش گل محمدی ، با اشاره به قدمت تاریخی پرورش و استفاده از گل محمدی در ایران اظهار کرد: باید برای گلاب و گل محمدی رسانه داشته باشیم و بر روی آن به درستی تبلیغ کنیم.

وی افزود: ترکیه تنها با استفاده از عکس پادشاه عثمانی بر روی شیشه گلاب توانسته در این زمینه برای خود تبلیغ کند و قدمت گل محمدی را به کشور خود نسبت دهد.

رستگار عنوان کرد: یکی از مسئولیت‌های ما هویت‌سازی برای گل محمدی در کشور است.

وی افزود: یکی از راه‌هایی که می‌توانیم در این زمینه انجام دهیم استفاده از ادبیات در حوزه هویت‌سازی برای گل محمدی است مانند اشعار شاهنامه که در این شاهکار ۲۴۰ بیت به گل و گیاه اختصاص داشته و ۴۷ بار نام گلاب آورده شده است.

رئیس مرکز بیوتکنولوژی  گفت: گل محمدی و گلاب در ایران قدمت باستانی دارد و استفاده از شاهنامه می‌تواند به جایگاه گلاب و هویت‌سازی آن در دنیا کمک کند.

اجرای ۳۱ طرح تحقیقاتی گل محمدی در کشور

علی علیزاده علی‌آبادی رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: نخستین کار نظام‌مندی که از سوی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع شکل گرفته، در زمینه جمع‌آوری و نگهداری ژنوتیپ‌های مختلف گل محمدی از سراسر ایران و استقرار آن در باغ گیاه‌شناسی ملی ایران بوده است.

وی تحقیقات ژنتیکی، مولکولی، اصلاح نباتات، سازگاری و آزمون اسانس‌های گل محمدی را از جمله فعالیت‌های این موسسه عنوان کرد.

علیزاده در همین حال به اجرای پایلوت تولید گلاب و اسانس اشاره کرد و گفت: اخیرا دستگاه اسانس‌گیری گل محمدی در حد نیمه صنعتی را با هدف استانداردسازی گلاب و اسانس راه‌اندازی کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: دستاوردهای این موسسه تحقیقاتی در زمینه معرفی ارقام و ارایه به شرکت های مختلف برای تولید، کاشت و کشت دیم و با توجه به نیاز آبی بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *