علیرضا نیکویی اعلام کرد: حفظ تولید با افزایش بهره‌وری كمّی

پایگاه خبری Da1news: درباره برنامه‌ریزی‌ برای افزایش بهره‌وری با توجه به اقلیم گرم و خشک کشور تصریح کرد: در این زمینه دو برنامه به‌صورت ویژه پیگیری می‌شود.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل ایانا، علیرضا نیکویی گفت: نخست اینکه برنامه ارتقاء بهره‌وری وزارت جهاد کشاورزی که در زیر مجموعه کمیته بهره‌وری وزارتخانه تدوین شده است، توسط سازمان تات پیگیری می‌شود. این برنامه‌ها در راستای اهداف بهره‌وری از 24 دستگاه و معاونت جمع‌آوری می‌شود.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی سازمان تات گفت: برنامه‌ها در چهار گروه بهره‌وری کمی، کیفی ، سبز و اقتصادی بر اساس مسئله‌یابی تنظیم و هدف‌گذاری شده است.

نیکویی با اشاره به اینکه برنامه دوم اجرای الگو کشت است، ادامه داد: تدوین این برنامه بر عهده سازمان تات قرار دارد و هدف امنیت غذایی کشور است. با توجه به محدودیت‌های منابع آب حفظ امنیت غذایی از طریق افزایش بهره‌وری محقق می‌شود و لازمه بهره‌وری نفوذ دانش و فن‌آوری در بخش کشاورزی است.

وی با اشاره به دستاوردهای افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی در سال‌های اخیر گفت: با وجود محدودیت منابع آب، سرمایه و حتی نیروی انسانی در حوزه کشاورزی در سال‌های اخیر حجم تولید کشاورزی حفظ شده و در بسیاری از موارد رو به افزایش بوده است. این امر نشان دهنده افزایش بهره‌وری کمی و تحقق هدف‌گذاری انجام شده است.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی سازمان تات تاکید کرد: مقرر شده در راستای سند ارتقاء بهره‌وری کشاورزی رشد تولید متناسب با افزایش بهره‌وری انجام شود.

نیکویی با اشاره به افزایش کیفیت محصولات کشاورزی عنوان کرد: در حال حاضر در خصوص بهره‌وری کیفی و سلامت محصولات کشاورزی هدف‌گذاری‌های لازم انجام شده و در حال پیگیری است.

وی با اشاره به مهمترین چالش‌های بهره‌وری محصولات کشاورزی گفت: افزایش بهره از مسیر ورود تکنولوژی و دانش فن‌آوری محقق می‌شود که نیاز به سرمایه‌گذاری دارد اما سرمایه‌پذیر نبودن بخش کشاورزی در سال‌های گذشته باعث شده اهداف به صورت مطلوب محقق نشود.

دو چالش اصلی کاهش بهره وری در کشور

مدیرکل دفتر امور اقتصادی سازمان تات با بیان اینکه افزایش سرمایه‌گذاری منجر به افزایش بیشتر تولید می‌شود، گفت: چالش اصلی کاهش بهره‌وری در حوزه کشاورزی ساختار کشاورزی کشور و نظام بهره‌برداری است که سرمایه‌پذیر نیست. این موضوعات باعث افزایش قیمت تمام شده بسیاری از محصولات و عدم امکان جهش لازم در تحقق بهره‌وری می‌شود.

وی با اشاره به چالش عبور از کشاورزی سنتی به کشاورزی نوین، بیان کرد: عمده کشاورزی و بهره‌برداری‌هایی که در کشور وجود دارد از مقیاس بزرگی برخوردار نیستند و معمولا میانگین سطح زیر کشت و اندازه زمین باعث شده که واحدهای بهره‌برداری تجاری به حساب نیایند و فعالیتی که در این واحدها انجام می‌شود به نوعی معیشتی باشد.

نیکویی در ادامه اضافه کرد: این عامل باعث شده این واحدها سرمایه‌پذیر نباشند و نفوذ دانش و فن‌آوری بسیار دشوار باشد. بنابراین مالکان و کشاورزانی که در این واحدها فعالیت می‌کنند، ریسک‌گریز باشند. همین موضوع باعث شده کشاورزان پذیرش نوآوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید را نداشته باشند.

نیکویی با اشاره به راه حل‌های مناسب افزایش بهره‌وری در کشور، تصریح کرد: نیاز است به سیاست‌گزاری‌های کلان در بخش کشاورزی و برنامه‌ریزی‌های تولید ( الگو کشت) توجه ویژه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *