استان‌ها مناطق پایلوت برای طرح یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی رامعرفی کنند

پایگاه خبری DA1news: رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: به استان‌ها ابلاغ شده است که یک منطقه را در هر شهرستان به عنوان پایلوت برای اجرای طرح یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی معرفی کنند که تاکنون فقط هفت استان این کار را انجام داده‌اند، لازم است سازمان‌های جهاد کشاورزی و مدیریت‌های امور اراضی استان در اسرع وقت نسبت به معرفی مناطق پایلوت در شهرستان‌ها اقدام کنند.

به گزارش اخبار کشاورزی DA1news به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان امور اراضی کشور، رضا افلاطونی صبح امروز در بیست و ششمین نشست قرارگاه صدور اسناد، حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: هدف سازمان امور اراضی و مجموعه حاکمیتی کشور از اجرای طرح یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی این است که قطعات اراضی کشاورزی به حدنصاب فنی و اقتصادی در اراضی کشاورزی برسد و مشمول قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی بشود.
وی افزود: به استان‌ها ابلاغ شده است که برای رفع تداخلات از شرکت‌های مشاور و بخش خصوصی استفاده کنند تا با این کار موضوع کمبود نیرو در سازمان‌های جهاد کشاورزی استان جبران شود و همکاران استانی باید بر کار آنان نظارت کنند، حتی برای برخی از استان‌ها مجوز استفاده از بخش خصوصی برای تأمین نیروهای ناظر صادر شده است.
افلاطونی با بیان این که ۴۳ درصد از اراضی کشور رفع تداخل شده است، گفت: موضوع رفع تداخلات، صدور اسناد و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی موضوع اولویت‌دار کشور و از جمله مواردی است که مورد تأکید وزیر جهاد کشاورزی است و گزارش هفتگی آن برای ایشان ارسال می‌شود؛ بنابراین لازم است رؤسای جهاد کشاورزی استان‌ها با جدیت و تلاش بیشتری در این زمینه اقدام کنند.
وی بیان کرد: برای تهیه عکس‌های هوایی هماهنگی‌هایی با سازمان نقشه‌برداری و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح انجام شده است تا نقشه نقاط باقی مانده کشور کامل شود.
رئیس سازمان امور اراضی کشور تأکید کرد: بخشنامه‌ای به استان‌ها در مورد ورود رفع تداخلات به حریم شهرها ابلاغ شده است، و در هر پلاکی که مقررات موازی در آن اجرا شده است مشمول قانون رفع تداخلات می‌شود و کمیسیون‌های رفع تداخلات باید آن را بررسی کنند.
افلاطونی تصریح کرد: تفاهمنامه‌ای با وزارت مسکن راه و شهرسازی منعقد شده است که طی آن وزارتخانه مذکوربه مدت دو سال فرصت دارد تا اطلاعات پلاک‌های دارای تداخل در حریم شهر را در اختیار دبیرخانه کمیسیون رفع تداخلات قرار دهد.
وی افزود: مجموعه جهاد کشاورزی شهرستان‌ها قبل از ورود به این مناطق برای اجرای رفع تداخل باید نامه‌ای را به راه و شهرسازی ارسال کنند و کلیه مستندات و مدارک از قبیل واگذاری‌های انجام شده در آن منطقه و هم آرای قطعی قضایی را استعلام کنند و در تمام جلسات کمیسیون هم نماینده راه و شهرسازی حاضر باشد تا حقوق دولت رعایت شود و پس از صدور رأی، مراتب به راه و شهرسازی اعلام شود.
رئیس سازمان امور اراضی کشور ادامه داد: تیم‌های نظارتی رفع تداخلات متشکل از سازمان امور اراضی، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور فعال شده‌اند و گردش‌های استانی را آغاز کرده‌اند، ضمن اینکه در مجموعه سازمان و مدیریت‌های استانی هم تیم‌های نظارتی تشکیل شده‌اند که با سفر به استان‌ها تلاش می‌کنند تا مشکلات این حوزه را رفع کنند.
وی تأکید کرد: دستورالعمل اصلاح ترکیب و چگونگی انتخاب کارشناسان تفسیر کمیته‌های ناظر توسط سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شده است و لازم است رؤسای سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها نسبت به عملیاتی کردن آن در اسرع وقت اقدام کنند.
افلاطونی گفت: تفاهمنامه‌ای نیزبا سازمان نظام مهندسی و اتاق اصناف منعقد شده است که از ظرفیت این مجموعه‌ها برای انجام رفع تداخلات، نظارت بر تبصره یک و چهار و نظارت بر واگذاری‌ها استفاده شود.
وی بیان کرد: صدور اسناد اراضی کشاورزی منجر به تسهیل تغییر کاربری، خرد شدن و فروش اراضی نمی‌شود، صدور اسناد موجب هویت‌دار شدن اراضی می‌شود، فقط لازم است برخی موارد مانند قید شدن نوع کاربری اراضی در اسناد رعایت شود.
رئیس سازمان امور اراضی کشور تأکید کرد: همه اعضای کمیسیون‌های رفع تداخلات در استان‌ها باید طبق قانون، آیین‌نامه و مصوبات اعلام شده از سوی قرارگاه صدور اسناد، حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی عمل کنند.
وی گفت: همچنین تفاهمنامه‌ای با وزارت کشور منعقد شده است که استانداران به عنوان رئیس قرارگاه صدور اسناد، حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی معرفی شده‌اند و باید از ظرفیت این تفاهمنامه در مورد رفع تداخلات و صدور اسناد و تأمین ۵۰ درصد اعتبارات اجرای رفع تداخلات و تأمین ماشین‌آلات و تشکیل ستاد اجرای احکام قضایی به مسئولیت فرمانداران استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *