احسان عباسپور خبرداد: وجود 820 هزار تن بقایای گیاهی در مازندران

پایگاه خبری DA1news: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران مقدار پسماند و بقایای گیاهی پس از برداشت محصولات زراعی در استان را 826 هزار تن اعلام کرد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از مازندپاج، احسان عباسپور در جلسه کارگروه راهبردی مدیریت پسماند کشاورزی استان با بیان اینکه بطور متوسط 30 درصد تولیدات محصولات کشاورزی کشور تبدیل به ضایعات و پسماند می شود، گفت: 70 درصد ضایعات و پسماندهای کشاورزی، ارگانیک و حیاتی است که می تواند به خاک برگردد.

وی با اشاره به اینکه سالانه سه میلیون تن محصول زراعی در 429 هزار هکتار اراضی کشاورزی با احتساب ضریب کشت در استان تولید می‌شود، افزود: نیاز کودی استان در بخش زراعی و باغی استان در سال زراعی 1400-1401 بیش از 300 هزار تن بود که 60 درصد آن تامین و توزیع شد.

احسان عباسپور مقدار پسماند و بقایای گیاهی پس از برداشت محصولات زراعی در استان را طی سال دو سال گذشته 826 هزار تن اعلام کرد و افزود: این بقایای گیاهی مربوط به کاه و کلش برنج، جو، گندم، سویا و کلزا بوده که بیشتر آن به برنج اختصاص دارد که باید بدرستی بسته بندی، فرآوری و در تغذیه دام استفاده شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران درباره اقدامات سازمان جهاد کشاورزی مازندران در زمینه استفاده بهینه و بیشتر از بقایای گیاهی، گفت: توسعه کشاورزی حفاظتی، تجهیز 320 دستگاه کمباین غلات و مخصوص برداشت برنج با قابلیت کاه خردکن، توزیع 107 دستگاه کاه خرد کن، توزیع 48 دستگاه کشت کار مستقیم(نوتیلیچ)، توزیع 75 دستگاه سرشاخه خرد کن در باغات، اجرای فعالیت های آموزشی و ترویجی و برگزاری سایت الگویی، مزرعه نمایشی و دوره ها و کارگاه های آموزشی و ترویجی با حضور محققین، کارشناسان و کشاورزان در سطح استان و…. از جمله اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان در زمینه استفاده بهینه و بیشتر از بقایای گیاهی در سال زراعی 1400-1401 بود.

وی به صدور اطلاعیه مضرات سوزاندن کاه و کلش برنج و محصولات کشاورزی و منافع و بسته بندی و فرآوری بقایای گیاهی، تخصیص اعتبارات و تسهیلات خرید تجهیزات، ماشین آلات و ادوات کشاورزی و دستگاه های فرآوری بقایای گیاهی و پسماند کشاورزی، مدیریت تلفیقی تغذیه گیاهی در بخش زراعت و باغبانی تاکید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *