آغاز طرح زراعت چوب در ۲۶ هزار هکتار از اراضی شهرستان کارون 

پایگاه خبری Da1news: اجرای طرح زراعت چوب به منظور کنترل چشمه‌های ریزگرد و ایجاد اشتغال در سطح ۲۶ هزار هکتار از اراضی شهرستان کارون آغاز شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کارون روز شنبه در آیین آغاز کشت چوب بیان کرد: باتوجه به بحران ریزگردها در استان خوزستان و فرمایشات مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت انقلابی درخصوص دفع و کنترل چشمه‌های ریزگرد و همچنین مصوبه سال ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی برای ارائه بسته‌های حمایتی جهت توسعه زراعت چوب و نیز اثر قابل توجه زراعت چوب در کنترل و معکوس‌سازی روند فرسایش خاک که عامل اصلی بحران ریزگرد است طرح مطالعاتی بر روی این میزان اراضی بایر انجام شد.

جبار حمادی افزود: رفع بحران ریزگرد، توسعه دامپروی از طریق میانه‌کاری علوفه، تامین خوراک صنایع چوب و ایجاد جذابیت جهت احداث صنایع چوب، توسعه کشت گیاهان دارویی بصورت میانه‌کاری، احداث کارگاه‌ها و کارخانجات اسانس‌گیری از ویژگی‌های اجرای طرح زراعت چوب است که در نهایت با تغییر اقلیم و ایجاد میکروکلیمای خاص به توسعه گردشگری منجر خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کارون اظهارکرد: باتوجه به بحران بیکاری در حدود ۲۰ روستای حوزه اجرای طرح، با بهره‌برداری از این طرح به صورت مستقیم به ازای هر هکتار پنج نفر و به ازای هر ۱۰۰ هکتار یک کارشناس کشاورزی مشغول به کار خواهند شد.

حمادی تصریح کرد: زراعت چوب علاوه بر تامین چوب صنعتی و غیرصنعتی مورد نیاز کشور به دلیل تعدیل آب و هوا، جلوگیری از فرسایش خاک و بهبود راندمان اراضی کم بازده و دیم و ایجاد تفرجگاه‌ها توسط مسوولان و مجامع علمی کشور به علت کنترل و مبارزه با بحران ریزگرد و یکی از روش‌های مهم در بیابان زدایی مورد توجه قرار گرفته که به همت فرمانداری، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و سایر ادارات در شهرستان کارون در حال اجرا است.