۶۱ هزار هکتار اراضی آبی کردستان به سامانه‌های نوین مجهز شد

پایگاه خبری DA1news: مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: تاکنون حدود ۶۱ هزار هکتار از اراضی آبی استان از محل اعتبارات دولتی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

جبار شهسواری در مورد آخرین وضعیت اراضی آبی و میزان تجهیز آنها به سیستم‌های نوین اظهار کرد: در حال حاضر ۱۴۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان آبی است که از این میزان ۶۰ هزار و ۹۵۱ هکتار آن به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

وی اضافه کرد: کردستان از لحاظ میزان اراضی آبی در سطح کشور رتبه ۲۴ و از نظر اراضی آبی تجهیز شده به سامانه‌های نوین آبیاری رتبه هشتم را دارد.

مدیرآب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کردستان بیان کرد: ۶۰ هزار و ۹۵۱ هکتار از اراضی آبی استان از محل اعتبارات دولتی و ۶ هزار و ۶۸۲ هکتار آن توسط مردم و به طور خود اجرایی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده‌اند.

شهسواری با بیان اینکه سال ۱۴۰۰ یک هزار و ۵۱۲ هکتار و سال ۱۴۰۱ هم یک هزار و ۶۱ هکتار از اراضی آبی استان به سامانه های نوین آبیاری مجهز شدند، اظهار کرد: سال گذشته سهم اعتبارات استان برای زیرپوشش قرار گرفتن اراضی آبی به سامانه های نوین ۳۰۷ میلیارد ریال بود.

وی یادآور شد: از جمله مزایای تجهیز اراضی آبی به سامانه های نوین آبیاری صرفه جویی در مصرف آب، افزایش بازده محصول و کاهش هزینه و زحمت کشاورزان است بنابراین یکی از برنامه های دولت سیزدهم در بخش کشاورزی توسعه اراضی آبی مجهز به این سامانه‌هاست.

از ۷۹۱ هزار و ۹۷۰ هکتار اراضی زیر کشت محصولات زراعی استان ۸۷ درصد دیم و فقط ۱۳ درصد آن آبی است. سالانه حدود ۲۱۱ هزار و ۲۶۸ هکتار از اراضی دیم به ویژه در شرق، شمال شرق و شمال استان به طور آیش در تناوب زراعی قرار می‌گیرد.

۷۹ درصد از سطح زیرکشت محصولات زراعی استان سالانه به غلات، ۱۳ درصد حبوبات، پنج درصد به علوفه و سه درصد دیگر به سایر محصولات زراعی اختصاص پیدا می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *