گندمزارهای سیستان وبلوچستان زیر پوشش کشت قراردادی قرار گرفت

پایگاه خبری DA1news: رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون بیش‌از ۷۵درصد از گندمزارهای این استان در قالب ۲هزار و ۸۵۴ قرارداد زیر پوشش کشت قراردادی قرار گرفته است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، سید محمدرضا سیدحسینی اظهارداشت: کشت گندم قراردادی در سیستان و بلوچستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۶ برابری داشته است.

وی ادامه داد: ۳۲ هزار و ۵۰۰ هکتار گندم در سیستان و بلوچستان کشت شده و از این سطح بیش‌از ۲۴ هزار و ۱۲۵هکتار با مشارکت کشاورزان، اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی، شرکت خدمات حمایتی و بانک کشاورزی قراردادی شده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: توسعه کشت قراردادی گندم برای تامین امنیت غذایی با استفاده از الگوی کشت مناسب و رسیدن به بهره‌وری تولید، افزایش ارزش افزوده، کاهش ضایعات و تعادل قیمت ضروری بوده و انجام آن در اولویت جهاد کشاورزی است.

وی افزود: در این نوع کشت و کار، خریدار که معمولا شرکت‌ها و صنایع غذایی هستند موظف به تعیین بهترین الگوی کشت، تامین نهاده‌های تولید با قیمت مناسب، آموزش و ترویج کشاورزان و بازاریابی می شوند و تمرکز کشاورزان روی برنامه ریزی تولید محصول باکیفیت با کمترین هزینه ها است و دیگر دغدغه‌ای برای فروش محصول خود نخواهد داشت که همین امر موجب عزت و اقتدار کشاورزان می شود.

حسینی بیان کرد: اگر کشت قراردادی گندم سرلوحه کشاورزان قرار گیرد و خرید محصولات هم بر اساس کیفیت مورد نظر باشد، پیشرفت خوبی در کشت قراردادی و افزایش تولید گندم اتفاق خواهد افتاد.

وی گفت: کشت اقتصادی گندم به لحاظ علمی با تحلیل و برنامه‌ریزی، افزایش بهره‌وری، استفاده بهینه از نهاده‌ها، مدیریت دقیق مزرعه، استفاده از فناوری، تکنولوژی و ابزارهای مدرن شکل خواهد گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان از همه کشاورزان خواست با توجه به سیاست‌های حمایتی وزارت جهادکشاورزی برای کشت‌های قراردادی، هر چه سریعتر نسبت به قراردادی کردن مزارع زیر کشت خود اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *