کمال شهبازی: سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان اردبیل، در حال افزایش است

پایگاه خبری DA1news: کمال شهبازی گفت: احداث صنایع تبدیلی حلقه اصلی در زنجیره تولید و توسعه گیاهان دارویی در استان اردبیل است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل کمال شهبازی در بازدید از پایگاه تحقیقاتی گیاهان داروئی واقع در سامیان اردبیل اظهار داشت: سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان، در حال افزایش است و احداث صنایع تبدیلی به عنوان حلقه اصلی در زنجیره تولید و توسعه گیاهان دارویی در استان اردبیل ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با اشاره به اینکه یکی از نکات قابل توجه در گیاهان دارویی عدم امکان نگهداری آن‌ها به مدت طولانی است، افزود: مراحل خشک کردن گیاه پس از برداشت و عدم نگهداري صحيح و بسته‌بندی مناسب گیاهان دارویی مواردي هستند که باعث کاهش مواد مؤثر گیاهان دارویی می‌شوند.
وی گفت: گسترش و ایجاد صنایع تبدیلی از قبیل اسانس گیری و عصاره گیری یکی از بهترین روش‌های فراوری اولیه گیاهان دارویی است که ضمن جلوگیری از افت کیفیت این گیاهان، باعث افزایش ارزش افزوده آن‌ها نیز می‌شود.
کمال شهبازی با بیان اینکه توجه به فرآوری محصولات تولیدشده و ایجاد صنایع تبدیلی نقشی مهم در مقرون‌به‌صرفه کردن کشت گیاهان دارویی و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید دارد، تأکید کرد: کشت و توسعه گیاهان دارویی گزینه‌ای هزینه‌بر محسوب می‌شود و نیازمند سرمایه‌گذاری و فراهم کردن زیرساخت صنایع فرآوری و تبدیلی است تا حوزه درآمدزایی و اشتغال گسترش‌یافته و اشکال جدیدی از تنوع مشاغل جانبی به جامعه ارائه شود.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل خاطر نشان کرد: استان اردبیل به لحاظ شرایط اقلیمی، خاکی و فیزویوگرافی منحصربه‌فرد خود به‌عنوان یکی از مناطق مستعد تولید و تکثیر گیاهان دارویی در کشور مطرح است بطوریکه وجود اختلاف ارتفاع و تنوع شرایط آب و هوایی سبب شده است که ماده مؤثره و یا به عبارتی کیفیت گیاهان دارویی استان مطلوب و در مواردی هم کم‌نظیر باشد.