مهقانی خبر داد: شرایط کشت دانه روغنی کلزا در گلستان مطلوب است

پایگاه خبری DA1news: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان با موثر دانستن میزان بارش باران طی ۷۲ ساعت گذشته در استان گفت: بارش‌های اخیر شرایط مطلوب کشت دانه روغنی کلزا به‌عنوان نخستین زراعت پاییزه این استان شمالی را فراهم کرد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، علی اکبر مهقانی‌نوده اظهار کرد: زمان طلایی زراعت دانه روغنی کلزا در گلستان از ۱۵ مهر تا ۱۵ آبان است که کشاورزان می‌توانند نسبت به کاشت این محصول اقدام نمایند.

وی با اشاره به بارش باران طی ۷۲ ساعت گذشته در نقاط مختلف گلستان افزود: این میزان بارش و بارش هفته قبل آن شرایط بسیار مطلوبی برای کشت دانه روغنی کلزا و سطح سبز مطمئن در این استان فراهم کرده است.

مهمقانی اضافه کرد: سهمیه امسال ابلاغی گلستان برای کشت کلزا ۷۴ هزار هکتار است که بذر و نهاده‌های مورد نیاز تامین و در دسترس کشاورزان قرار دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان ادامه داد: تاکنون پنج هزار هکتار از اراضی زراعی این استان به کشت کلزا اختصاص یافته است.

وی به مزایای کشت کلزا در گلستان هم اشاره کرد و گفت: زراعت این محصول بهترین تناوب برای کشت و تولید غلات (گندم و جو) در این استان است.

مهقانی نبود تناوب کشت را مهمترین چالش کشاورزی گلستان دانست و گفت: کاشت کلزا علاوه بر موثر بودن بر تناوب کشت، به سبب هزینه‌های پایین کاشت آن نسبت به غلات مانند گندم، مقرون به‌صرفه است.

وی اضافه کرد: ۲ برابر بودن قیمت خرید تضمینی نسبت به گندم از دیگر مزایا و انگیزه‌های کشت دانه روغنی کلزا در استان گلستان است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان همچنین توجه به کشت مستقیم و بدون خاک‌ورزی (کشاورزی حفاظتی) را بهترین شیوه زراعت در اراضی زراعی این استان بالاخص دیم‌زارها دانست و گفت: در کشت بی‌خاک‌ورزی، نیاز به عملیات شخم زمین نبوده و تنها با استفاده از کارنده‌های نوتیل مجهز به کودکار می‌توان بذر را به صورت مستقیم در زمین کشت کرد.

مهقانی افزود: در این روش کشت، میزان تبخیر از سطح خاک به حداقل ممکن رسیده و بهره‌وری حداکثری از نزولات جوی با رعایت تاریخ کاشت برای دستیابی به سطح سبز مطلوب و عملکرد مناسب فراهم می‌شود ضمن اینکه در دراز مدت با تداوم این روش و رعایت تناوب زراعی به مقدار ماده آلی خاک و حاصل‌خیزی آن نیز افزوده خواهد شد.