کبری توکلی اعلام کرد: ۳۰ هزار تن خرما به کشورهای آسیایی و اروپایی صادر می‌شود

پایگاه خبری معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به برداشت ۱۷۰ هزار تن خارک، رطب و خرما از نخیلات استان بوشهر گفت: سالانه حدود ۳۰ هزار تن از محصول خرما تولیدی استان عمدتاً به کشورهای آسیایی و اروپایی صادر می‌شود.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر، کبری توکلی، با اشاره به آغاز برداشت خرما در نخلستان‌های استان بوشهر، اظهار داشت: خرما در استان بوشهر به دلیل گرمای هوا حدود یک هفته زودتر از سال‌های قبل در شهرستان‌های دشتستان، برخی نقاط تنگستان و دشتی آغاز شده است.

وی با اشاره به برداشت 60 هزار تن خارک و رطب از نخیلات استان بوشهر، خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود امسال 170 هزار تن محصول از نخلستان‌های استان برداشت شود که از این مقدار 15 هزار تن خارک، 45 هزار تن رطب و مابقی خرما هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر تصریح کرد: عمده خرما تولیدی استان بوشهر از نوع کبکاب و زاهدی است که در خارج از استان بازار مناسب و فراوانی دارد.

توکلی با بیان اینکه 85 هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم در حوزه مرتبط با خرما در استان مشغول به فعالیت هستند، تصریح کرد: استان بوشهر با 16 هزار و 700 نفر بهره‌بردار 9 درصد کل بهره‌برداران خرما کشور را دارا است.

وی افزود: سالانه حدود 30 هزار تن از محصول خرما تولیدی استان با داشتن کمیت و کیفیت بسیار مطلوب زمینه صادرات به کشورهای هدف و عمدتاً روسیه، قزاقستان، افغانستان، عراق، هند و اروپا برخوردار هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اضافه کرد: با توجه به شرایط آب و خاک در استان بوشهر لزوم حفظ منابع پایه در نخیلات، اصلاح و جایگزینی ارقام پر بازده، مکانیزه کردن فرآیند احداث باغات و اصلاح شیوه آبیاری با هدف افزایش بهره‌وری و تولید اقتصادی در نخیلات اهمیت فراوانی دارد.