آغاز برداشت گردو از ۵۷۰۰ هکتار از باغات استان قزوین 

پایگاه خبری DA1news: مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: عملیات برداشت محصول گردو از سطح ۵ هزار و ۷۸۴ هکتار از باغات این استان آغاز شده است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین محمد پیله فروش پیش بینی کرد: با توجه به خسارت سرمازدگی بهاره این محصول و کاهش عملکرد حدود ۳ هزار ۵۰۰ تن گردو از این باغات برداشت ‌شود.
وی اظهار داشت: استان قزوین دارای شش هزار و ۱۲۹ هکتار باغ گردوی بارور و غیر بارور است که از این میزان ۵ هزار و ۷۸۴ هکتار بارور و ۳۴۵ هکتار غیربارور است.

پیله فروش یادآور شد: طبق برآوردهای انجام شده؛ متوسط عملکرد این محصول در باغات بارور استان در سال جاری حدود ۱.۳ تن محصول در هر هکتار خواهد بود.

به گفته پیله فروش مهمترین مناطق پرورش گردو در استان شامل ضیاءآباد، الموت، البرز، فارسجین، بوئین زهرا و آوج است.

وی تصریح کرد: بخش ضیا آباد با سطح زیرکشت حدود ۵۰۰ هکتار باغ گردو، یکی از قطب های متمرکز و ژنوتیب‌های برتر این محصول در کشور محسوب می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به اقدامات انجام شده در راستای حمایت از باغداران گردو اشاره کرد و گفت: در راستای اصلاح باغات گردوی نامرغوب در سال زراعی جاری نیز مانند سنوات قبل ضمن آموزش باغداران با هدف آشنایی با روش‌های پیوند، عملیات اصلاح درختان به روش سرشاخه کاری با کمک پیمانکاران مجرب و استفاده از ارقام‌ تجاری جدید و مقاوم به سرمای بهاره پیوند زده شد.

پیله فروش همچنین با تاکید بر ضرورت بیمه شدن محصولات باغی و برای جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان گفت: خسارات ایجاد شده توسط عوامل قهری در صورت بیمه نبودن باغات قطعا اثرات منفی بر روند زندگی باغداران میگذارد بنابراین به باغداران و همچنین سایر کشاورزان توصیه می‌شود نسبت به بیمه محصولات کشاورزی خود اقدام کنند.