استاندار مازندران خواستار حمایت از کشاورزان مازندران در بورس شد

پایگاه خبری DA1news: استاندار مازندران ظرفیت های تولیدی و تامین امنیت غذایی کشاورزی استان را پُرشمار و حائز اهمیت برشمرد و در نظر گرفتن الگوی خاص حمایت از کشاورزان در بورس را خواستار شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی،‌ سید محمود حسینی پور روز پنجشنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی که با حضور معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس کشور در ساری برگزارشد،‌افزود: مازندران در زمینه تولید مرکبات ،‌کیوی ،‌گل و گیاه جز استان های سرآمد کشور محسوب می شود و هزینه در این بخش به نوعی سرمایه گذاری برای پیشرفت به شمار می رود.

وی ادامه داد:‌ سازمان بورس کشور با طراحی الگوی خاص حمایت از کشاورزان مازندران می تواند انگیزه مضاعف در آنها برای فعالیت و تولید ایجاد کند.

مقام عالی دولت در مازندران خاطرنشان کرد: با انجام این اقدامات حمایتی و افزایش انگیزه کشاورزان به طور حتم اتفاقات خوبی برای کشور رقم خواهند زد.

استاندار مازندران با تاکید بر اینکه امنیت غذایی موضوع مهم برای کشورها به شمار می رود ،‌گفت: برای دستیابی به این منظور باید به سمت تولید راهبردی و پیاده کردن ساز و کار حمایت از کشاورزان پیش رویم.

استاندار: الگوی خاص حمایت از کشاورزان مازندران در بورس مشخص شود

حسینی پور از آغاز اجرای “طرح توانمندسازی مدل کشاورزی مازندران”‌ خبرداد و گفت: دراین طرح با ورود و استفاده از داده های شرکت های دانش بنیان افزایش تولید کیفی و کمی محصولات کشاورزی استان رقم خورده است .

وی گفت:با اجرای این طرح در گندم دیم پارسال علاوه بر ارتقای کیفی میزان تولید این محصول در هر هکتار ۲ برابر افزایش یافت.

استاندار مازندران تهیه چارچوبی که در آنها اطلاعات تمامی تولیدکنندگان برنج و مرکبات استان در آن ثبت شود را راهکار مناسب ودقیق برای روند انتقال تولیدات به بازارها دانست.

وی گفت: اجرایی شدن این شیوه می تواند در رونق تولید و انگیزه رقابت در تولیدکنندگان تاثیر گذارد.

حسینی پور از هلند به عنوان کشوری موفق در حوزه کشاورزی نام برد و افزود: وسعت این کشور به اندازه سه استان شمالی کشور ما است و فقط ۱۰ درصد زمین های هلند در اختیار کشاورزی قرار دارد ولی به پشتوانه تامین مالی و حمایت های صورت گرفته ۹۵ میلیارد دلار میزان صادرات محصولات کشاورزی آن است.

وی در تشریح داشته های تولیدی مازندران در امر کشاورزی گفت : ۲۱۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت برنج اختصاص دارد و یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن تولید برنج استان است و نیز ۱۱۵ هزار هکتار باغات مرکبات استان که بیش از سه میلیون تن محصول از آن برداشت می شود.

استاندار مازندران سطح باغات کیوی مازندران را ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار و میزان تولید این محصول را ۲۲۰ هزار تن اعلام کرد و افزود:‌۳۲۰ هزار نفر بهره برداران بخش کشاورزی استان هستند.

وی مازندران را تامین کننده اصلی طیور در کشور برشمرد و گفت:‌ بخش اعظمی از مرغ موردنیاز تهران ،‌البرز و دیگر استان های هجوار توسط تولیدکنندگان مازندران تامین می شود.

حسینی پور گفت:‌ رهبر معظم انقلاب در دهه اخیر تمام شعارهای سال را بر تولید مطرح کردند و مردم ولایتمدار دیار علویان بسیار نسبت به مباحث اعتقادی توجه دارند و وقتی رهبری در امر تولید و امنیت غذایی تاکید دارند به جای اینکه زمین ها را به قیمت های گزاف بفروش برسانند و با سیلی صورت خودش را سرخ نگه میدارد و در خدمت تولید هستند .

وی تاکیدکرد: نگاه دولت سیزدهم حمایت از قشر کشاورز است و اتفاقات خوبی همچون ریل گذاری در امر صادرات اتفاق افتاده است.