هوشنگ محمدی: مراکز جهادکشاورزی سرپنجه‌های تولید ما هستند

پایگاه خبری DA1news: دومین جلسه ستاد ساماندهی و پشتیبانی مراکز جهادکشاورزی با حضور هوشنگ محمدی معاون وزیر و رئیس ستاد، خیام نکوئی معاون وزیر و رئیس سازمان تات، برومندی معاون وزیر و سایر اعضا در موسسه آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی؛ رئیس ستاد ساماندهی و پشتیبانی مراکز بیان کرد: مراکز جهادکشاورزی سرپنجه‌های تولید ما هستند و هدف ما تقویت مراکز هست که با تشکیل این ستاد، قطعا مراکز تقویت خواهند شد.

محمدی افزود: برای پیشبرد بهتر اهداف بخش کشاورزی بایستی هم از ظرفیت موجود بخش کشاورزی و هم از ظرفیت بخش خصوصی استفاده نمائیم. در همین راستا مرز بین تحقیقات و ترویج دولتی و خصوصی باید مشخص شود که با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان می توان این کار را انجام داد.

وی در پایان ضمن اشاره به تأکید وزیر بر حضور مروجان و محققان در عرصه، گفت: در سال آینده، بایستی اعضای هیأت علمی در قالب مروجان و محققان در مراکز خدمات کشاوری مستقر شده و ضمن قرار گرفتن در پهنه فعالیت‌ها، مشکلات و مسائل را بصورت مستقیم رصد نموده راهنمائی‌ها، اقدامات و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند؛ در این زمینه نیاز به یک کار انقلابی و جهادی است تا به نتایج مطلوب موردنظر دست یابیم.

نقطه ثقل در مراکز بحث آموزش و ترویج است

خیام نکوئی معاون وزیر ضمن اشاره به تأکید وزیر بر بحث آموزش و ترویج گفت: نقطه ثقل در مراکز بحث آموزش و ترویج است و تمرکز باید در این حوزه باشد. بنابراین بایستی یک برنامه مدون برای آموزش و ترویج مراکز طراحی شود که در این زمینه از مزارع نوآور بهره‌ور می‌توان استفاده نمود. مهم ترین ماموریت مراکز جهاد دهستان امر بهره‌وری است.

وی ادامه داد: در بخش آموزش و ترویج، خدماتی که امکان واگذاری به تشکل‌ها را دارد با ذکر موضوع و نوع خدمت می توان در یک شیوه‌نامه تدوین کرد؛ برای شروع و در ابتدا خدمات کم اهمیت‌تر واگذر شود. برای این منظور برخی از مجموعه‌های بخش خصوصی به صورت پایلوت انتخاب و قسمتی از وظایف آموزش و ترویج به آنها محول شود؛ سپس نتایج کار پایش و ارزیابی شود.

رئیس سازمان تات، مهم‌ترین ماموریت مراکز جهاد دهستان‌ها را امر بهره‌وری دانست و گفت: ما متولی امنیت غذایی و افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی هستیم، بنابراین فرماندهی مراکز جهاد کشاورزی نیز باید در دست ما باشد.

در نظر گرفتن مسائل انگیزشی کمک‌رسان است

همچنین برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی نیز ضمن اشاره به بحث امنیت غذایی، بیان کرد: اگر بحث امنیت غذایی در وزارت جهاد کشاورزی مطرح است، این امر بدون مشارکت مراکز خدمات جهاد کشاورزی امکان‌پذیر نخواهد بود. مراکز خدمات جهاد کشاورزی بسیار حائز اهمیت هستند و باید بهتر دیده و به آنها پرداخته شود برای این منظور در نظر گرفتن مسائل انگیزشی و تفاوت قائل شدن برای همکاران مراکز خدمات جهاد کشاورزی کمک‌رسان خواهد بود.

راه اندازی شبکه مدیریت دانش

در این نشست محمدمهدی قاسمی معاون سازمان تات و رئیس موسسه آموزش و ترویج در خصوص اهمیت مراکز جهادکشاورزی گفت: تنها پایگاه‌های ما در استان‌ها مراکز دهستان‌ها هستند؛ برای رسیدن به اهداف بخش کشاورزی بایستی امکانات و اعتبارات مورد نیاز آنها دیده شود.

قاسمی ضمن اشاره به ماده 59 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، بازسازی و تجهیز مراکز دهستان‌ها را تکلیف وزارت جهاد کشاورزی دانست و گفت: به منظور توانمندسازی تولیدکنندگان و ایجاد بستر مناسب برای انتقال دانش روز و یافته‌های تحقیقاتی نیاز به راه اندازی شبکه مدیریت دانش، بازسازی و تجهیز مراکز جهاد کشاورزی در قالب طرح نظام نوین ترویج است. بنابراین تجهیز مراکز دهستان‌ها به لحاظ خودرو و سایر امکانات بایستی در اولویت باشد.