تولید و فرآوری ۶ هزار و ۶۰۰ تن بذر اصلاح شده گندم در استان قزوین

پایگاه خبری DA1news: حسن جلیلوند گفت: شش هزار و ۶۰۰ تن بذور اصلاح شده گندم در سال زراعی جاری در این استان تولید شده است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اظهار داشت: از این میزان حدود ۴ هزار و ۴۰۰ تن بذر گندم آبی و ۲ هزار و ۲۰۰ تن بذر گندم دیم است.

وی گفت:تولید این بذور بمنظور تامین نیازهای کشاورزان برای کشت سال زراعی جاری انجام شده که این میزان بذور تولید شده به ترتیب ۳۸ و ۲۲ درصد مزارع گندم آبی و دیم استان را شامل می شود.

جلیلوند اعلام کرد: بذور اصلاح شده گندم توسط ۴ شرکت تولید کننده بذر در استان و با نظارت کارشناسان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی و سازمان جهاد کشاورزی استان تولید شده است.

وی گفت: این بذور اصلاح شده مزایایی از قبیل یکنواختی ژنتیکی، مقاومت به آفات و بیماریها و علف های هرز، تحمل به تنش های زیستی و عملکرد بالا دارد.

جلیلوند افزود: ۶۵درصد از برنامه تولید و فرآوری بذر اصلاح شده در استان در سال جاری محقق شده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه گفت: همچنین بذر مورد نیاز برای کشت گندم توسط خود کشاورزان از طریق بذور خود مصرفی مرغوب تامین، ذخیره و مورد استفاده قرار می گیرد که این بذور حدود ۱۸ هزار تن است. بخشی از بذور گندم خود مصرفی مورد استفاده کشاورزان از محل بذور مرغوب و ضد عفونی شده تامین می شود.

 

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای DA1news کلیک نمایید