میزان خودکفایی کشور در تامین مواد غذایی ۸۰ درصد است

به گزارش DA1news: معاون وزیر و رئیس سازمان‌ تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور گفت: میزان‌ خودکفایی کشور در بحث تامین غذا و انواع تولیدات کشاورزی در حال حاضر حدود ۸۰ درصد است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی، سیدمجتبی خیام نکویی روز یکشنبه آیین رونمایی از سند الگوی کشت استان سمنان در سالن یادگار امام (ره) استانداری سمنان افزود: تولیدات کشاورزی کشور پس از پیروزی انقلاب از ۲۰ میلیون تن به ۱۲۵ میلیون تن افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در بحث استفاده از آب در کشاورزی، تحقق بهره وری به صورت مطلوب در دستور کار قرار نگرفت، تاکید کرد: امروز از مصرف ۹۶‌ میلیارد متر مکعب آب به ۷۲ میلیارد مترمکعب آب در کشور رسیدیم.

وی یادآور شد: در سال ۱۴۳۰ در کشور بالغ بر ۱۷۵ میلیون تن غذا و تولیدات کشاورزی نیاز داریم.

اصلاح الگوی کشت مورد تاکید مقام معظم رهبری است

معاون وزیر و رئیس سازمان‌ تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور با اشاره به اینکه بحث اصلاح الگوی کشت از سیاست های مقام معظم رهبری در برنامه هفتم توسعه است، ابراز داشت: در بسیاری از کشورها بحث امنیت غذایی در اولویت قرار دارد و در ایران نیز مساله امنیت غذایی مساله درجه اول کشور محسوب می شود و برای تحقق امنیت غذایی پایدار، به سمت دستیابی به اقتدار و حاکمیت غذایی گام برمی داریم.

وی ادامه داد: به اهداف خود در بخش کشاورزی در ۴۳ سال بعد از پیروزی انقلاب در عمل دست نیافتیم. معتقدیم کشاورزی باید از کشاورزی سنتی به یک کشاورزی اقتصادی و صنعتی تبدیل شود و در این صورت است که می توان به اهداف برای تامین غذا و تولیدات در ۱۴۳۰ دست یافت.

سهم ۴۵۰ میلیون دلاری ایران از ۱۰ میلیارد دلار چرخه زعفران دنیا

وی یادآور شد: ۹۵ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود، اما از ۱۰ میلیارد دلار ظرفیت چرخه مالی این محصول در کشور ۴۵۰‌ میلیون دلار سهم کشور است که نشان از این دارد که باید به سمت افزایش بهره وری گام برداریم.

معاون وزیر و رئیس سازمان‌ تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور افزود: انقلاب بهره وری برای تامین غذا و خوراک در کشور امری ضروری است و این‌ مساله از مسیر علم و دانش می گذرد.

صرفه‌جویی ارزی ۲.۲ میلیارد دلاری «سند امنیت غذایی» در دولت سیزدهم

خیام نکویی ادامه داد: برای اولین بار پس از انقلاب، سند امنیت غذای پایدار در دولت سیزدهم با عنوان «سند امنیت غذایی دانش بنیان» تدوین و طی ماه های آینده اجرا خواهد شد.

وی ابراز داشت: با اجرای این سند طی سالهای آتی علاوه بر افزایش تولیدات محصولات کشاورزی و افزایش بهره وری، سطح زیر کشت و مصرف آب نیز کاهش خواهد یافت و در سال اول ۲.۲ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی صورت می گیرد.

خیام نکویی گفت: گفتمان سازی الگوی کشت به ویژه در جامعه کشاورزی، نخبگان و دانشگاهی، تبیین موضوع و توصیف مفاهیم و اجرای الگوی کشت در استان های اولویت‌دار از جمله اهداف سازمان‌ تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور در سند امنیت غذایی دانش بنیان است.

معاون وزیر و رئیس سازمان‌ تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور تاکید کرد: استان سمنان ظرفیت کامل اصلاح الگوی کشت را دارد و می تواند به عنوان الگوی بهره وری محصولات کشاورزی در کشور معرفی شود.

۱۹۸ هزار هکتار از وسعت اراضی استان سمنان را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد که از این وسعت ۵۴ هزار هکتار باغ، ۱۱۰ هزار هکتار زراعت و بقیه در مرحله آیش است و حدود ۴۷ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی فعالند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *