قیمت انواع چای برای بازگشایی ثبت سفارشات بررسی شد

پایگاه خبری Da1news: وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: قیمت‌های پیشنهادی دریافتی از اتحادیه چای در نشست کمیته قیمت‌گذاری ارزی چای اعلام و نظرات دستگاه‌های نظارتی در خصوص قیمت‌ انواع چای بررسی شد.

به گزارش اخبار کشاورزی Da1news به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، پیرو اطلاع‌رسانی قبلی و در جهت آغاز مجدد فرایند ثبت سفارش چای، نشست کمیته قیمت‌گذاری انواع چای با حضور اعضای هیات مدیره اتحادیه تولید کنندگان، بازرگانان و صنایع بسته‌بندی چای کشور، رئیس سازمان چای، نمایندگان دستگاه‌های نظارتی، نماینده گمرک و مدیران وزارت جهاد کشاورزی در محل معاونت بازرگانی وزارتخانه برگزار، قیمت‌های پیشنهادی اتحادیه چای اعلام و نظرات دستگاه‌های اجرایی در خصوص قیمت‌های اعلامی توسط معاونت توسعه بازرگانی اخذ شد.

«احمد خانی نوذری» سرپرست معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی در این نشست، با تشریح مواضع شورای بازرگانی و این معاونت در جهت رفع مشکلات صنف چای گفت: در خصوص موضوع انتقال چای به تالار دوم برای تعیین نرخ ارزی واردات در جهت کاهش زمان انتظار برای تامین ارز، موارد در جلسه ستاد تنظیم بازار مطرح و با پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر انتقال به تالار دوم موافقت شده است و هم‌اکنون منتظر ابلاغ رسمی آن هستیم.

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این نشست به اقدامات انجام شده از انتهای فرودین ماه سال جاری با تغییر مدیریت دفتر خدمات بازرگانی برای حل مشکل واردات انواع چای اشاره کرد و گفت: در این مدت دفتر خدمات بازرگانی درصدد حل مشکلات و رفع توقف حدود ۷ ماهه ثبت سفارشات چای است که باعث بروز معضلات بسیار برای فعالان سالم، خوشنام و زحمتکش صنف چای شده بود.

«میثم جاهدی» همچنین به تلاش‌های مستمر صورت گرفته برای تبیین وضعیت بازار و شرکت‌های وارد کننده، فرآوری چای و حل مشکل واردات چای توسط وزارت جهاد کشاورزی و دفتر خدمات بازرگانی وزارت متبوع اشاره و در این خصوص گزارشی ارائه کرد.

در ادامه این نشست، «حبیب جهانساز» رئیس سازمان چای کشور در خصوص مسایل حوزه چای گفت: برای حمایت از تولید داخلی و ایجاد تعادل بین واردات و تولید، باید به نحوی عمل کرد که به تولیدکنندگان داخلی ضربه‌ای وارد نشود.

نماینده گمرک نیز در جهت تبیین ارزش چای وارداتی و تفاوت‌های قیمتی انواع چای وارداتی و اعلامی نرخ‌های اتحادیه مربوطه و لزوم اصلاح آنها با واقعیت اعلام نظرات خود را بیان کرد.

همچنین اعضای هیات مدیره اتحادیه چای به تشریح شرایط و مشکلات بازار چای و نظرات خود پرداختند و سپس نمایندگان دستگاه‌های نظارتی توصیه‌ها و نظرات خود را در این خصوص بیان کردند.

در انتهای این نشست، مطابق تمامی جلسات کمیته قیمت‌گذاری کالاهای وارداتی، قیمت‌های پیشنهادی دریافتی از اتحادیه چای برای انواع چای توسط میثم جاهدی به عنوان دبیر جلسه اعلام و نظرات دستگاه‌های نظارتی، گمرک و سازمان چای در خصوص قیمت‌های اعلامی اخذ شد.

مطابق روال پس از بررسی، قیمت‌های نهایی برای تعیین سقف ارزی واردات توسط معاونت توسعه بازرگانی به دفتر مربوطه برای اعمال ابلاغ می‌شود.

لازم به ذکر است؛ ثبت سفارشات مشمول رد درخواست و دارای اظهار و تامین ۱۰۰ درصدی پیش از این آغاز شده بود که مجموع ثبت سفارشات بررسی شده دارای تامین و اظهار ۱۰۰ درصدی با بازگشایی از ابتدای تیر ماه برای ۳۰ شرکت و حدود ۱۵۰ پرونده بوده است.

به گفته جاهدی پس از ابلاغ سقف قیمتی، ثبت سفارشات جدید و یا دارای تامین ارزی یا اظهار گمرکی کمتر از ۱۰۰ درصد که تاکنون متوقف بوده، شروع خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *