مشکل کمبودنقدینگی بیمه محصولات کشاورزی در قانون بودجه ۱۴۰۲ رفع شد

پایگاه خبری DA1news:  معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: سال زراعی گذشته دولت در زمینه تامین بودجه لازم برای بیمه محصولات کشاورزی با کمبود نقدینگی مواجه شد که این مشکل در قانون بودجه ۱۴۰۲ حل شده است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی ؛ “شاهپور علایی‌مقدم” روز سه‌شنبه در بازدید میدانی از خسارت وارده به محصولات باغی شهرستان ملایر، اظهار داشت: سالانه به طور میانگین ۶ هزار میلیارد تومان در بخش بیمه محصولات کشاورزی در بودجه سالانه دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه قانون گذار اعلام می‌کند که تخصیص این اعتبارات به منزله صد درصدی است، افزود: سال زراعی ۱۴۰۰_۱۴۰۱ برای پرداخت خسارت، صندوق بیمه محصولات کشاورزی نقدینگی‌اش کم بود و از ۶ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده در بودجه، حدود سه هزار میلیارد تومان تامین اعتبار شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود تقدینگی، با استقراض از بانک کشاورزی به تدریج خسارت‌ها پرداخت شد.

علایی‌مقدم با بیان اینکه مشکل کمبود نقدینگی در قانون بودجه ۱۴۰۲ رفع شد، ببان کرد: امیدواریم بتوانیم در ادامه راه در زمینه پرداخت خسارت از طریق صندوق خوب عمل شود.

وی ادامه داد: سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی این است که در بحث احیا و اصلاح باغ‌ها، حتما اقدام خوبی انجام شود تا بهره‌وری در بخش باغبانی اتفاق بیفتد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بازدیدی که امروز از باغ‌های شهرستان ملایر داشتیم، عمدتا سیستم باغداری در این باغ‌ها به روش سنتی است که باید برای افزایش راندمان آبیاری و بهره‌وری از میزان آب، از سیستم‌های قطره‌ای و نوین استفاده کنند.

علایی‌مقدم با تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی از اجرای این طرح‌ها حمایت می‌کند، افزود: هر اندازه باغات به سمت مدرن شدن حرکت کنند، قطعا بهره‌وری افزایش پیدا می‌کند.

به گفته وی؛ استعداد و ظرفیت‌هایی که شهرستان ملایر در حوزه باغداری دارد، باید سطح بیشتری از باغ‌ها به سمت مدرنیته حرکت کند، در حالی‌که از کل باغات این شهرستان، تنها ۳۰۰ هکتار به صورت مکانیزه و طرح فراز اجرا شده است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اجرای طرح فراز مزیت‌هایی همچون رسیدن محصول، تکمیل شدن دوره رشد، افزایش کیفیت محصول و جلوگیری از سرمازدگی دارد، اظهار داشت: یکی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی این است که از طریق معاونت باعبانی، توسعه سیستم‌های فراز در این شهرستان توسعه یابد و تسهیلات بانکی و اعتبارات لازم در این زمینه اختصاص خواهد یافت.

علایی‌مقدم ادامه داد: در زمینه پرداخت خسارت با استفاده از گزینه‌هایی که باغدار و کشاورز در بحث بیمه انتخاب می‌کند، بر اساس آن خسارت پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای پرداخت خسارت نیاز به منابع اعتباری است، یادآور شد: در کشور ما ریسک و مخاطرات کشاورزی همچون تگرگ، سرمازدگی، خشکسالی و طغیان برخی آفات و بیماری‌ها بالاست.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: نکته مهمی که در بخش باغداری استان همدان و شهرستان ملایر وجود دارد، اینکه ضریب نفوذ بیمه در بخش باغبانی شهرستان ملایر خیلی کم است و باید در ترویج بیمه و انتخاب گزینه‌های بهتر کشاورزان و باغداران، اقدام کنند.

علایی‌مقدم تاکید کرد: با توجه به اقلیمی که استان همدان دارد، قطعا هر سال یا با خشکسالی یا یا سرمازدگی مواجه‌اند، اما در راستای بهبود این وضعیت حتما وزارت جهاد کشاورزی حمایت‌های لازم را انجام خواهد داد.

وی ادامه داد: در زمینه یارانه برای اجرای الگوی کشت نیز معاونت باغبانی و زارعت می‌تواند کمک کند تا کشاورزان بتوانند باغ‌های خود را بیمه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *