شاهپور علائی‌مقدم: کشاورزی در ایران، کشاورزی مقاومتی است

پایگاه خبری DA1news: سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه کشاورزی در ایران، کشاورزی مقاومتی است، گفت: با وجود محدودیت‌های اقلیم، بخش کشاورزی با تلفیق علم و دانش با یافته‌های تحقیقاتی و دانش بومی کشاورزان به دستاوردهای خوبی دست یافته است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، شاهپور علائی‌مقدم سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی در اولین کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی سراسر کشور با بیان این که بخش کشاورزی در تمام دنیا یکی از بخش‌های مهم اقتصادی است، تصریح کرد: بالا بردن عیار امنیتی برای تمام کشورها ضروری است، امروزه با افزایش جمعیت، افزایش محدودیت منابع، گرم شدن زمین و تغییرات اقلیمی شاهد هستیم که مهم‌ترین بخش تامین امنیت در تمام دنیا امنیت غذایی است.

به گفته این مقام مسوول، بنا بر گزارش فائو اگر بارندگی کشوری زیر ۱۵۰ میلی‌متر باشد کشاورزی در آن سرزمین توجیه اقتصادی ندارد، در حال حاضر میانگین بارش جهانی ۸۶۰ میلی‌متر است که این عدد در ایران ۲۵۰ میلی متر بوده که کشاورزی را سخت کرده است.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر این که کشاورزی در ایران، کشاورزی مقاومتی است، یادآور شد: با وجود محدودیت‌های اقلیم، بخش کشاورزی در ایران با تلفیق علم و دانش با یافته‌های تحقیقاتی و دانش بومی کشاورزان به دستاوردهای خوبی دست یافته است.

وی افزود: در جهان سطح کشت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون هکتار بوده که در ایران این عدد ۱۴ میلیون هکتار است.

علایی‌مقدم درباره تولید محصولات کشاورزی در جهان، اضافه کرد: میانگین عملکرد تولید دنیا ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تن محصول و در کشور ما ۱۰۶ میلیون تن فقط در محصولات زراعی و باغی است.

وی خاطرنشان کرد: سهم هر ایرانی از محصولات کشاورزی حدود یک هزار و ۵۰۰ کیلوگرم است که در مقایسه با اوایل انقلاب رشد قابل توجهی داشته است.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: برنامه‌های مهم کشاورزی در ۳ محور اجرای الگوی کشت، دانش‌بنیان شدن کشاورزی و استخراج داده‌های دقیق از عرصه‌ها و بستر‌های تولید است.

وی عنوان کرد: برای اجرای الگوی کشت باید مشوق‌هایی وجود داشته باشد که بهره‌وران همراهی داشته باشند در این باره ۱۳۰ همت برای اجرای الگوی کشت نیاز است تا میزان تولید محصولات کشاورزی از ۸۲.۵ میلیون تن به ۹۲.۵ میلیون تن برسد.

علائی‌مقدم با اشاره به ارتقای بهره‌وری یادآور شد: میانگین راندمان آب در کشور ما پایین بوده و به ازای هر متر مکعب آب مصرفی در بخش کشاورزی ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ گرم (یک کیلو گرم) محصول تولید می‌شود که این عدد در جهان ۲.۵ کیلوگرم است و ما در عین حال با محدودیت منابع آبی مواجه هستیم؛ لذا برای عملیاتی شدن الگوی کشت به فراهم شدن الزامات اجرای قانونی، جراحی و انقلاب در بخش کشاورزی که یک فعالیت فراقوه‌ای است نیازمندیم.

وی با تاکید بر شناسنامه‌دار کردن و رصد زنجیره تولید محصولات کشاورزی تا مرحله بسته‌بندی برای صادرات ضروری دانست و بر هوشمندسازی آن تاکید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *