لازمه تامین امنیت غذایی پایدار دستیابی به كشاورزی دانش بنیان از طریق آموزش و ترویج است

پایگاه خبریDA1news: رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: لازمه تأمین امنیت غذایی پایدار دستیابی به كشاورزی دانش بنیان از طریق آموزش و ترویج کشاورزی است.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ، خسرو شهبازی در نشست با روسای ترویج جهاد کشاورزی شهرستانها که با حضور مشاور امور زنان وزیر و مدیرکل دفتر توسعه فعالیتهای کشاورزی زنان روستایی و عشایری برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: هماهنگی و پشتیبانی کارهای ترویجی با توجه به بروز رسانی علم و دانش روز باید به صورت مستمر برای آگاه سازی بهره برداران ادامه داشته باشد.
شهبازی افزود: در نتیجه اقدامات ترویجی انجام گرفته، برنامه های رادیویی و تلویزیونی و زحمات کشاورزان استان، امسال رتبه استان در تولید گندم به رتبه ۵ کشوری ارتقا یافت و در تولید بیشتر محصولات از جمله سیب درختی نیز امسال با افزایش عملکرد تولید سیب درختی در واحد سطح به ۲۴ تن در هکتار حدود ۱.۵میلیون تن سیب از باغات برداشت و سیب صنعتی نیز ساماندهی شد.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به‌ تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی ها، در خصوص کشت سبزی و صیفی با استفاده از نوار تیب و استفاده از سیستم های نوین آبیاری در مزارع و باغات، اقدامات ترویجی خوبی در جهت آگاه سازی کشاورزان به منظور مدیریت مصرف آب و استفاده بهینه از منابع خاکی انجام گرفته است.
شهبازی خواستار توجه بیشتر به استفاده از توانمندی‌های بانوان روستایی و عشایری با توجه به‌ نقش آنان در معیشت و اقتصاد خانواده و حمایت وزارت جهاد کشاورزی از این قشر فعال جامعه شد.
وی بیان کرد: نقش صندوق زنان روستایی در بین مردم و مسولان زیاد تبیین نشده است و این صندوق در استان دارای عملکرد مطلوبی است، اما دارای ردیف اعتباری مشخصی نیست و نیاز است تمهيدات لازم از سوی وزارت جهاد کشاورزی در زمینه رونق صندوق ها اتخاذ شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه ضرورت دارد، برنامه جامعی برای استفاده از ظرفیت‌ بانوان در کشور تدوین شود، افزود: در سطح روستاها و مناطق عشایری باید از توانمندی بانوان مخصوصا بانوان نیازمند و سرپرست خانوار استفاده و از آنان حمایت شود.
شهبازی گفت: از حضور بانوان شاغل توانمند در برخی از پست های مدیریتی به دلیل شایستگی آنان استفاده می شود که نتایج مثبتی را از این انتصاب ها شاهد هستیم و در حال حاضر دو از بانوان همکار پست مدیریتی دارند و تعدادی از بانوان نیز رئیس اداره و رییس مرکز هستند.