کشاورزی بدون پشتوانه علمی تأثیر چندانی در امنیت غذایی ندارد

پایگاه خبری DA1news: کمال شهبازی گفت: دانش مهمترین نهاده در کشاورزی است و این نهاده بایستی همانند سایر نهاده‌های تولید در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

به گزارش اخبار روزانه کشاورزی به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل، کمال شهبازی با اشاره به اینکه توسعه یا عدم توسعه یافتگی بخش کشاورزی در معیشت آحاد مردم نقش اساسی دارد، اظهار داشت: کشاورزی بدون پشتوانه علمی تأثیر چندانی در امنیت غذایی و توسعه پایدار ندارد، لذا تحقق توسعه پایدار و امنیت غذایی منوط به توانایی استفاده کشاورزان از دستاوردهای تحقیقاتی است.

وی با اشاره به اینکه نیاز اصلی بخش کشاورزی، نهاده دانش است و این نهاده بایستی همانند سایر نهاده‌های تولید در اختیار کشاورزان قرار گیرد، افزود: با توجه به محدودیت منابع آب و خاک کشور، لزوم نگاه دانش محور به حوزه کشاورزی بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل افزود: افزایش دانش بهره‌برداران و به کارگیری شیوه‌های نوین علمی در بخش کشاورزی از طریق ارائه آموزش‌های مهارتی امکان‌پذیر است و انتقال یافته‌های تحقیقاتی و دانش فنی تولید شده به بهره‌برداران در این خصوص نقش به سزایی دارد.

شهبازی گفت: آمار تولید کشاورزان نمونه نشان می‌دهد که در گیاهان زراعی بیش از ۳ تا ۴ برابر کشاورزان معمولی و در حوزه باغی بالغ بر ۶ تا ۸ برابر محصولات تولید می‌شود.

وی افزود: این افزایش تولید در حوزه گندم که در بین کشاورزان معمولی به طور میانگین 5 تن و در بین کشاورزان نمونه به بیش از ۱۳ تن هم می‌رسد، حاصل افزایش دانش در هکتار است و باید مانند نهاده برای کشاورزان اهمیت داشته باشد.

شهبازی یکی از دلایل افزایش تولید را مدیریت کشت دانست و اظهار کرد: در بحث مدیریت کشت با تعیین زمان کود دهی و مشخص کردن میزان و نوع کود و همچنین مدیریت آبیاری و تعیین زمان مناسب آبیاری می‌توان محصول بیشتری در هر هکتار کشت کرد که به سود کشاورز است.

وی سیاست‌ها و برنامه‌های دولت سیزدهم را دارای دستاوردهای ماندگاری دانست و گفت: خودکفایی در تولید گندم و ارتقای تکنولوژی و دانش در نظام زراعی برای مقابله با تهدیدهای اقلیمی از مهمترین دستاوردهای این دوران به شمار می‌رود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل یکی از رسالت‌های مرکز تحقیقات را انتقال دانش به عنوان مهمترین نهاده در بخش کشاورزی دانست و گفت: این مرکز در کنار فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی، از ایده‌ها و فناوری‌های جدید و ایجاد کسب وکارهای نوین در بخش کشاورزی در جهت بهره‌وری در نهاده‌های کشاورزی حمایت می‌کند که خوشبختانه مورد استقبال دانشگاه‌ها و کشت و صنعت‌های استان قرارگرفته است. کمال شهبازی خاطر نشان ساخت: برای پیشرفت در بخش کشاورزی و رفع چالش‌های این بخش باید به سمت دانش بنیان شدن کشاورزی گام برداریم.

 

 

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای DA1news کلیک نمایید