فائو اعلام کرد: قیمت جهانی مواد غذایی در حال کاهش است

پایگاه خبری Da1news: آخرین ارقام فائو نشان دهنده کاهش قابل توجه قیمت های بین المللی گندم، ذرت، روغن های گیاهی و پنیر است، در حالی که قیمت برنج، شکر و گوشت در حال افزایش است.

به گزارش اخبار کشاورزی Da1news، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در اوایل ژوئن 2023 گزارش داد که شاخص معیار قیمت کالاهای غذایی بین‌المللی در ماه مه در بحبوحه کاهش قابل توجه قیمت‌های بیشتر غلات، روغن‌های گیاهی و محصولات لبنی کاهش یافت.

شاخص قیمت مواد غذایی فائو، که تغییرات ماهانه قیمت‌های بین‌المللی کالاهای غذایی معمولی را دنبال می‌کند، در ماه می به طور متوسط ۱۲۴.۳ واحد بود که ۲.۶ درصد نسبت به آوریل کاهش داشت و ۲۲.۱ درصد کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در مارس ۲۰۲۲ بود. .

کاهش شاخص قیمت غلات با وجود افزایش قیمت برنج

شاخص قیمت غلات فائو نسبت به ماه قبل 4.8 درصد کاهش یافت که به دلیل چشم انداز تولید مطلوب همراه با کاهش تقاضای واردات، منجر به کاهش 9.8 درصدی قیمت ذرت جهانی شد. قیمت جهانی گندم نیز به میزان 3.5 درصد کاهش یافت که منعکس کننده عرضه فراوان و گسترش جدید طرح غلات دریای سیاه است. در مقابل، قیمت‌های بین‌المللی برنج در ماه مه به افزایش خود ادامه داد که ناشی از خرید آسیایی و کاهش عرضه در برخی از کشورهای صادرکننده مانند ویتنام و پاکستان بود.

شاخص قیمت روغن نباتی فائو در ماه می 8.7 درصد کاهش یافت که به طور میانگین 48.2 درصد کمتر از سطح سال قبل بود. قیمت‌های بین‌المللی روغن پالم نسبت به آوریل به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافت، زیرا خرید ضعیف وارداتی جهانی طولانی‌مدت با افزایش تولید در کشورهای عمده تولیدکننده همزمان شد. قیمت جهانی سویا برای ششمین ماه متوالی در بحبوحه رشد محصول سویا در برزیل و بالاتر از حد انتظار ذخایر در ایالات متحده کاهش یافت. قیمت کلزا و روغن آفتابگردان به دلیل عرضه جهانی فراوان به کاهش ادامه داد.

شاخص قیمت لبنیات فائو نسبت به آوریل 3.2 درصد کاهش یافت که به دلیل کاهش شدید قیمت پنیر بین‌المللی عمدتاً به دلیل وجود صادرات فراوان در بحبوحه تولید بالای فصلی شیر در نیمکره شمالی بود. با این حال، قیمت‌های بین‌المللی برای شیرخشک‌ها مانند آنچه که برای کره بود، افزایش یافت.

افزایش قیمت شکر و گوشت

شاخص قیمت شکر فائو چهارمین افزایش ماهانه متوالی خود را به ثبت رساند که 5.5 درصد نسبت به آوریل افزایش یافت و به سطحی نزدیک به 31 درصد بالاتر از سال قبل رسید. این جهش منعکس کننده دسترسی شدیدتر جهانی، افزایش نگرانی ها در مورد تأثیر پدیده ال نینو بر محصولات فصل آینده و تاخیر در حمل و نقل در بحبوحه رقابت شدید سویا و ذرت در برزیل بود. چشم انداز مثبت محصولات نیشکر در برزیل در سال 2023 از افزایش ماهانه بیشتر قیمت ها جلوگیری کرد و همچنین قیمت نفت خام بین المللی را کاهش داد.

شاخص قیمت گوشت فائو نیز در ماه می افزایش یافت و 1.0 درصد افزایش یافت که عمدتاً ناشی از تقاضای بالای وارداتی آسیایی برای گوشت مرغ و محدودیت عرضه مداوم گوشت گاو در ایالات متحده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *