عنایتی کلیجی تاکید کرد: کشت نباتات علوفه ای کم آب بر بعد از برداشت برنج

پایگاه خبری Da1news: رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به لزوم توسعه کشت نباتات علوفه ای کم آب بر بعد از برداشت برنج در اراضی شالیزاری استان تاکید کرد.

به گزارش اخبار کشاورزی Da1news به نقل از مازندپاج، حسن عنایتی کلیجی در جلسه کمیته علوفه استان با اشاره به اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها، کاهش بارندگی و خشکسالی احتمالی، به لزوم توسعه کشت نباتات علوفه ای کم آب بر بعد از برداشت برنج در اراضی شالیزاری برای تامین بخشی از نیاز دامداران و کاهش قیمت تمام شده فرآوده های دامی تاکید کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه 70 درصد هزینه های تولید در بخش دامپروری مربوط به تغذیه دام است، گفت: با توجه به وجود اراضی مستعد کشاورزی در مازندران، این استان ظرفیت بالایی در کشت علوفه مورد نیاز دام دارد.

عنایتی با اشاره به اینکه مازندران دارای 215 هزار هکتار اراضی شالیزاری است که حدود 60 هزار هکتار آن بعد از کشت اول برنج به کشت مجدد برنج و رتون اختصاص پیدا می کند، به لزوم توسعه کشت علوفه بعد از برداشت اول برنج در اراضی شالیزاری استان تاکید کرد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت بیمه محصولات کشاورزی، به استفاده از ظرفیت بیمه بعنوان یارانه پنهان در بخش کشاورزی و دامپروری تاکید کرد و گفت: با توجه به وجود سامانه های مختلف ثبت آمار و اطلاعات در بخش کشاورزی، ارائه آمار درست موجب تصمیم گیری صحیح مسوولین برای برنامه ریزی در این بخش می شود.

در ادامه محمد مهدی عباس زاده سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به مشکل کمبود علوفه دام در استان، گفت: میزان سالانه علوفه مورد نیاز دام استان یک میلیون و 800 هزار تن است که تنها 604 هزار تن آن تولید می شود و یک میلیون و 195 هزار تن کمبود داریم.

وی به لزوم توسعه کشت علوفه در اراضی شالیزاری بعد از برداشت کشت اول برنج در استان و اراضی شیبدار تاکید کرد و افزود: استفاده از پسماند و ضایعات محصولات زراعی و باغی نیز نقش موثری در تامین غذای مورد نیاز دام دارد.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید به ترویج ارقام علوفه ای در مناطق مختلف استان، پرداخت تسهیلات خرید ادوات برداشت علوفه، تامین بموقع بذور مورد نیاز، ترویج کشت تلفیقی، توسعه کشت ارقام علوفه ای در اراضی شالیزاری و شیبدار، گفت: کشت علوفه با دوره رشد کوتاه مدت، حفاظت و استفاده از بقایای محصولات کشاورزی، ساخت سیلو و غنی سازی بقایای محصولات کشاورزی از راهکارهای توسعه کشت و تامین علوفه موردنیاز دام استان است.

گفتنی است 3 میلیون و 800 هزار راس دام سبک و سنگین در استان وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *