آشنایی و نحوه انتخاب بیل مناسب برای کار

پایگاه خبری Da1news: بیل‌ها انواع مختلفی دارند و انتخاب بیل مناسب برای کار می‌تواند تفاوت بین یک روز طولانی کار سخت یا یک کار ساده و آسان را ایجاد کند.

بیل ها ابزار باغبانی با ارزشی هستند که برخی از آنها به طور خاص برای یک کار طراحی شده اند و برخی از آنها اسب های کار عالی هستند که می توانند برای مجموعه ای از فعالیت های باغ مورد استفاده قرار گیرند. برای درک کامل انواع بیل، ابتدا بهتر است با آناتومی بیل آشنا شوید.
در اینجا، توضیحات ساده ای برای قسمت های مختلف یک بیل ارائه می دهیم، سپس به جزئیات 12 نوع بیل می پردازیم.

قطعات یک بیل
– دسته بیل
دسته بیل بالاترین قسمتی است که به شفت متصل است. می‌تواند به شکل دسته‌های چوبی، پلاستیکی یا فلزی باشد، اما اغلب ممکن است دسته‌ای وجود نداشته باشد و می‌توانید با نگه داشتن بیل روی قسمت بالایی شفت از بیل استفاده کنید. اگر محور بیل از فایبرگلاس ساخته شده باشد، یک دسته دستگیره برای جلوگیری از پارگی وصل می شود. دسته D شکل در بین بیل های کوتاه تر و بیل های حفاری رایج است که به افزایش چسبندگی کمک می کند.

– شفت
شفت بیل مانند قسمتی از این ابزارها “قطب” بلند است و هنگام کار با بیل شما به عنوان اهرمی استفاده می شود. آنها معمولا از چوب، فایبرگلاس یا فلز ساخته می شوند. همه این مواد از نظر استفاده و دوام بیل دارای مزایا و معایبی هستند و نوع مورد نظر شما ممکن است به اولویت یا بودجه شخصی بستگی داشته باشد. شفت‌های فلزی قوی‌ترین و بادوام‌ترین می‌باشند، اما شفت‌های چوبی معمولاً از نظر ارگونومی و زیبایی‌شناختی دلپذیرتر هستند و در بین سنت‌گرایان محبوبیت بیشتری دارند. طول میل بیل می تواند متفاوت باشد و ارتفاع بیل شما باید با ارتفاع خود مطابقت داشته باشد تا استفاده از آن راحت باشد.

– یقه
یقه بیل جایی است که تیغه به شفت می رسد. مهم است که یقه ایمن و محکم باشد. در غیر این صورت، ممکن است در حین کار سنگین خرد شود یا بشکند. یقه معمولاً با یک پرچ یا پیچ به قسمت شفت و دسته بیل متصل می شود و در صورت نیاز به تعویض هر دو انتهای آن می توان آن را جدا کرد. یک تیغه معمولاً طول عمر بسیار بیشتری نسبت به شفت و دسته دارد، بنابراین اگر هر یک از آن قطعات شکسته شد، می توانید جایگزینی بخرید و آنها را به تیغه قدیمی خود در یقه وصل کنید.

– صفحه لگد بیل
صفحه لگد بیل به عنوان پله نیز شناخته می شود. این بالاترین لبه تیغه است که می توانید پای خود را در آن قرار دهید تا فشار بیافزایید، اگرچه همه بیل ها دارای صفحه ضربه نیستند. کیک‌پلیت‌ها معمولاً روی بیل‌های حفاری یافت می‌شوند، جایی که می‌توان از وزن اضافی کاربر برای حفاری عمیق‌تر در زمین استفاده کرد. استفاده از کیک پلیت نتایج بهتری به دست می‌آورد و همچنین کار را برای کاربر بسیار آسان‌تر می‌کند، زیرا آنها می‌توانند از وزن خود برای کمک به حفاری به جای عضلات بازو و پشت استفاده کنند.

– تیغه بیل
تیغه بیل پایین ترین قسمت ابزار است که با زمین تماس پیدا می کند. معمولاً از فلز یا آلومینیوم ساخته شده است، اگرچه در برخی موارد ممکن است فایبرگلاس یا پلاستیک باشد. تیغه های بیل دارای طیف گسترده ای از اشکال و اندازه ها هستند و می توان گفت که طراحی تیغه است که بیشترین تفاوت را بین انواع مختلف بیل ایجاد می کند.

نکته
نوک بیل لبه پایینی تیغه است که در دورترین فاصله از شفت قرار دارد. بسته به کاربرد مورد نظر بیل، اشکال مختلفی به خود می گیرد. نوک های صاف برای برداشتن یا جابجایی بهترین هستند، در حالی که نوک های نوک تیز و گرد برای برش و حفاری بهترین کار را دارند.

راهنمای خرید
اگر به دنبال یک بیل جدید هستید، قبل از انتخاب، یک دقیقه در مورد این ملاحظات فکر کنید. خرید ابزار مناسب برای کار، زندگی را بسیار آسان‌تر می‌کند و در وقت و هزینه شما صرفه‌جویی می‌کند.

الف. استفاده مورد نظر
بیل های متعددی در دسترس هستند که با توجه به نیازهای خاص طراحی شده اند. اگر باغبان مشتاق منظره‌سازی هستید و از داشتن ابزارهای فراوان برای انجام درست کار لذت می‌برید، بیل را که دقیقاً برای کار در دست طراحی شده است بخرید، به عنوان مثال، یک بیل ترانشه‌برداری برای حفر سنگر یا یک سوراخ پست. بیل برای ایجاد سوراخ پست. با این حال، اگر در باغبانی نسبتاً بی‌تجربه هستید و زمان زیادی را صرف کارهای سخت خود نمی‌کنید، بهتر است فقط یک بیل حفاری با کیفیت خوب بخرید. اگر درست بخرید، بیل حفاری سال‌ها، شاید حتی ده‌ها سال دوام خواهد آورد و می‌تواند برای بسیاری از کارهای باغی، از جمله ترانشه‌برداری، علف‌کشی، حفاری و جابجایی خاک استفاده شود.
ب. شکل تیغه
شکل تیغه ای که برای بیل خود می خواهید به نوع خاک شما بستگی دارد، بنابراین قبل از خرید مطمئن شوید که با چه چیزی کار می کنید. بیل های لبه صاف برای کار با خاک های سست بهترین هستند و همچنین برای برداشتن و لبه زدن مناسب هستند. تیغه های گرد برای خاک های نرم تر یا جدیدتر مناسب تر هستند، در حالی که بیل های نوک تیز در خاک های سخت یا فشرده بهترین هستند.
ج. اندازه و وزن
ارتفاع بیل برای جلوگیری از درد فیزیکی کاربر، که معمولاً درد بالای کمر یا شانه است، مهم است. ارتفاع ایده آل یک بیل زمانی که صاف ایستاده اید باید حدود چهار اینچ کمتر از شانه شما باشد. وزن نیز یک نکته مهم است، زیرا یک بیل سنگین به سرعت شما را خسته می کند، در حالی که یک بیل سبک چندان بادوام نخواهد بود. به همین دلیل است که برخی افراد برای مشاغل مختلف بیل های مختلفی دارند، بنابراین می توانند نوع بیل مورد استفاده خود را با توجه به نوع کاری که می خواهند انجام دهند سفارشی کنند. اگر قصد دارید از بیل خود برای جابجایی مواد زیادی استفاده کنید، به عنوان مثال، یک توده بزرگ سنگریزه سنگی، یک بیل سبک وزن بهتر است تا بتوانید سنگریزه ها را بدون خستگی جابجا کنید. برای حفاری، بیل سنگین‌تر بهترین کار خواهد بود، زیرا این بیل‌ها محکم‌تر هستند و می‌توانند فشار ناشی از حفاری را تحمل کنند.
د. مصالح ساختمانی
مصالح ساختمانی یک بیل در انتخاب بیل برای خرید بسیار مهم است و مواد مورد نظر شما به نیاز شما بستگی دارد. برای کارهای سنگین، به یک بیل سنگین نیاز دارید، بنابراین بیل ساخته شده از فولاد جامد بهترین خواهد بود. اگر کل بیل از یک ماده جامد ساخته شده باشد، در نقطه یقه نمی‌چسبد (زیرا این ضعیف‌ترین نقطه بیشتر بیل‌ها و علت اکثر شکستگی‌ها است). اگر از بیل شما برای کارهای سبک تری مانند برداشتن خاک و جابجایی خاک استفاده می شود، آلومینیوم ممکن است انتخاب خوبی باشد زیرا وزن کمتری دارد اما نسبتاً محکم است.
بسیاری از بیل‌های ممتاز اکنون از تیتانیوم ساخته می‌شوند که از مزایای سبک وزن بودن و همچنین استحکام فوق‌العاده‌ای برخوردار است، حتی بیشتر از فولاد. تیتانیوم همچنین در برابر زنگ زدگی مقاوم است و خوردگی نمی کند و در نتیجه بیل ماندگاری بالایی دارد. بیل های تیتانیومی قیمت بالایی دارند، که ممکن است برای بسیاری از مردم بد باشد، اما اگر به دنبال یک بیل مطمئن هستید که در طول سال ها همراه شما باشد، بیل تیتانیومی یک انتخاب عالی است. همچنین به جنس یقه روی بیل و نحوه چسباندن دسته و تیغه به شفت توجه کنید. ثابت می‌شود که یک پیچ طولانی‌ترین عمر را دارد، در حالی که اتصالات پیچی یا فشاری معمولاً بیش از یک سال دوام نمی‌آورند.

انواع بیل
1. بیل لبه دار
این بیل به طور خاص برای ایجاد لبه های منظم در اطراف چمن ها یا حاشیه ها طراحی شده است و یک لبه قطعی تمیز ایجاد می کند. دارای یک شفت بلند، با یک نیم دایره فلزی کوچک که در پایین آن وصل شده است، و یک پایه صاف که می توانید با پاهای خود فشار وارد کنید. تیغه معمولاً تیز و صاف است، زیرا باید مستقیماً به داخل چمن یا خاک فشار داده شود. تیغه کاملاً کم عمق است، زیرا برای مؤثر بودن نیازی به برش های عمیق ندارد. در حالی که اینها عمدتاً برای هدف اصلی خود یعنی ایجاد و نگهداری لبه باغ استفاده می شوند، می توانند برای کارهای دیگر نیز مفید باشند، از جمله شکستن ریشه های کم عمق گیاهان. از آنجایی که این بیل ها دارای تیغه بسیار کوچکی هستند، برای استفاده در مناطق کوچکی که باید کاملاً خاص باشید تا به گیاهان مجاور آسیب نرسانید، ایده آل هستند.

2. بیل سنگر


بیل خندق که به عنوان بیل خندق نیز شناخته می شود، دو کاربرد اصلی دارد. اولاً می‌تواند ترانشه‌های کم‌عمق حفر کند و ثانیاً می‌تواند ترانشه‌های عمیق‌تری را که توسط ابزار قوی‌تری ایجاد شده‌اند را تمیز و تمیز کند. بیل های ترانشه دارای تیغه ای بلند و باریک با نوک نوک تیز هستند و تیغه آن به صورت زاویه دار قرار می گیرد. به دلیل باریک بودن تیغه، به سختی فضای پایی وجود دارد، بنابراین راندن بیل با وزن خود به داخل زمین واقعاً یک گزینه نیست و در عوض، باید از نیروی بازو استفاده کنید. این بدان معنی است که دستیابی به هر چیزی بیش از یک سنگر کم عمق بسیار دشوار و خسته کننده خواهد بود. بیل های سنگر عمدتاً توسط باغبانان منظر استفاده می شود.

3. بیل تخت


همانطور که از نامش مشخص است، بیل های تخت دارای تیغه ای صاف هستند. هر بیل با تیغه مسطح در درجه اول برای اسکوپ کردن طراحی شده است، و آنها اغلب دارای یک تیغه کمی مقعر مانند یک قاشق مربع هستند که آنها را در حمل مواد بهتر می کند. آنها برای جابجایی مواد باغچه مانند خاک، مالچ یا شن مفید هستند و برای بارگیری چرخ دستی یا سایر ظروف باغ ایده آل هستند. تیغه صاف به این معنی است که آنها در حفاری عالی نیستند، اما آنها یک صفحه بزرگ دارند که به شما کمک می کند فشار وارد کنید تا تیغه را وارد زمین کنید. این برای کارهای حفاری کم عمق مانند لبه زدن یا تمیز کردن سنگرها مفید است. اگر می خواهید از آن برای این منظور استفاده کنید، با خاک های نرم بهترین کار را خواهد داشت. در درجه اول، یک بیل تخت برای برداشتن، پهن کردن و جابجایی است، اما ابزار باغبانی بسیار مفیدی است که می‌تواند برای کارهای دیگر کار کند.

4. بیل درختکاری


این بیل‌ها به‌طور خاص برای کاشت درختان طراحی شده‌اند و کار سریع‌تری را انجام می‌دهند که با انواع دیگر بیل‌ها زمان بیشتری می‌برد. بیل درختکاری دارای یک تیغه باریک است که به نوک منحنی یا نوک تیز می رسد. تیغه باریک به این معنی است که می‌تواند سوراخ‌هایی با اندازه‌های مختلف حفر کند، بیل را به شکل دایره‌ای در زمین قرار دهید. اندازه شفت بسته به آنچه برای کار خود نیاز دارید می تواند متفاوت باشد، شفت های بلندتر برای زمین صاف و یکنواخت بهتر هستند و شفت های کوتاه تر روی تپه ها یا زمین های شیب دار بهتر عمل می کنند. از این بیل ها می توان برای حفر یک درخت برای پیوند یا ایجاد یک سوراخ جدید برای کاشت درخت استفاده کرد. بیل ها شکلی شبیه به بیل ترانشه زنی دارند و بنابراین می توانند دو برابر شوند و سنگرهای کم عمقی ایجاد کنند که در آن ترانشه طولانی برای تخت گل منطقی تر از ایجاد تعداد زیادی سوراخ کوچک برای گیاه است. همچنین می توان از آن برای تمیز کردن سنگریزه ها یا زباله ها از سنگرهای بزرگتر استفاده کرد.

5. پاور بیل
دو ابزار مختلف وجود دارد که با نام پاور بیل شناخته می شوند. اولین مورد اساساً یک بیل برفی است که با گاز یا برق کار می کند. اینها دارای تیغه هایی هستند که برای برداشتن و پراکنده کردن برف به چرخش در می آیند و به شما امکان می دهند مسیرهای برف گرفته یا راهرو را به راحتی پاک کنید. اینها بسیار کارآمدتر از یک بیل برفی معمولی هستند، اما همانطور که انتظار دارید، قیمت بسیار بالاتری دارند. آنها یک جایگزین کوچکتر و سبکتر برای برف دمنده سنتی هستند. نوع دوم بیل برقی نوعی جک چکش با اتصال بیل است. اینها برای حفاری زمین یا حفر چاله ها و ترانشه ها در خاک بسیار فشرده استفاده می شود. آنها به ویژه مفید هستند زیرا به اندازه کافی کوچک هستند تا در مناطقی کار کنند که ماشین آلات بزرگتر در آن جا نمی شوند.

6. پست سوراخ بیل


بیل پست حفره ای نوعی بیل دوتایی است که به بیل پست چاله ای نیز معروف است. از دو بیل متصل به هم تشکیل شده است، معمولاً با تیغه های بلند و باریک منحنی به سمت داخل که نوک های منحنی دارند. شکل تیغه ها به بیل کمک می کند تا از طریق هر ریشه یا هر چیزی که ممکن است سر راه آنها قرار گیرد، برش دهد. وقتی تیغه ها به هم بسته می شوند، شکلی استوانه ای ایجاد می کنند. بیل پست سوراخ در درجه اول برای حفر سوراخ های عمیق برای قرار دادن پایه های حصار استفاده می شود. آنها این کار را با استفاده از حرکت حفاری، نیشگون گرفتن و بلند کردن، برداشتن یک استوانه خاک از روی زمین در یک حرکت سریع انجام می دهند. اگر یک سری سوراخ پست برای حفر دارید، یک بیل پست سوراخ سرمایه گذاری ارزشمندی است. در مقایسه با تلاش برای حفر چاله ها با بیل حفاری، در کسری از زمان سوراخ ها را ایجاد می کند و همچنین باعث ایجاد سوراخ های بسیار تمیزتر برای ظاهری تمیز و حرفه ای می شود.

7. بیل دستی


این بیل ها با نام های مختلفی از جمله بیل باغبانی، ماله باغچه، بیل دستی، ماله دستی و بیل باغچه استفاده می شوند (اگرچه نامیدن این بیل نادرست است). اینها اساساً بیل‌های مینیاتوری با شفت‌های کوتاه معمولاً حدود شش اینچ هستند که می‌توانند برای انواع کارهای باغی از جمله کندن علف‌های هرز، حذف گیاهان و حفر سوراخ برای گیاهان جدید استفاده شوند. طراحی این ابزارها می تواند متفاوت باشد، اما در بیشتر موارد، همه آنها دارای یک تیغه گرد یا نوک تیز نسبتاً باریک هستند که معمولاً عرض آن حدود چهار اینچ است. تیغه یک بیل دستی معمولاً محدب است و باعث می‌شود که کاسه بهتری داشته باشد.

8. بیل ریشه
بیل های ریشه می توانند در طراحی متفاوت باشند، اگرچه معمولاً همه آنها دارای تیغه های مثلثی دراز هستند. این تیغه ها می توانند به یک نقطه از نوک برسند یا گاهی اوقات برای ایجاد یک نوک صاف بریده می شوند. لبه های کناری تیغه اغلب دندانه دار است که به اره کردن ریشه گیاهان کمک می کند. این بیل ها به طور خاص برای کمک به حذف گیاهان یا درختان، چه برای پیوند یا دفع، طراحی شده اند. تیغه‌های آن‌ها برای بریدن ریشه‌های محکم و محکم درختان قدیمی مفید است، که می‌توان آن‌ها را جدا کرد تا فضای بیشتری برای ایجاد و گسترش ریشه‌های جدید فراهم شود. این بیل ها همچنین در ایجاد سوراخ هایی برای استقرار درختان یا گیاهان جدید مفید هستند.

9. اسکوپ بیل


یک بیل اسکوپی دارای تیغه ای بسیار بزرگتر از بیشتر بیل ها است، با شفت و دسته کمی کوتاهتر به طوری که ارتفاع کلی در اندازه معمولی باشد. تیغه معمولاً دارای نوک صاف است، اگرچه گاهی اوقات می توان آنها را گرد کرد. بیل های اسکوپی دارای شکل اسکوپی با لبه های جانبی سفت هستند که به نگه داشتن هر ماده ای که در حال حرکت هستید کمک می کند. آنها برای جابجایی مقادیر زیادی از مواد از جمله خاک، شن، خرده چوب و زباله مفید هستند. آنها می توانند از مواد مختلفی ساخته شوند، با بیل های اسکوپ آلومینیومی که طول عمر کمتری نسبت به بیل های فلزی قوی تر دارند. قبل از خرید بیل اسکوپی، نوع موادی را که در حال برداشتن آن هستید و مقدار آن را که باید جابجا کنید، در نظر بگیرید. اگرچه بیل‌های آلومینیومی دوام زیادی ندارند، اما سبک‌تر هستند، که می‌تواند جابجایی مواد زیادی را به یک کار بسیار کم‌تر تبدیل کند.

10. بیل برفی


اگر در منطقه ای زندگی می کنید که به طور مرتب بارش برف را تجربه می کند، یک بیل برفی ابزار ضروری برای داشتن در گاراژ شما است. این بیل ها دارای محورهای بلندی هستند که می توانند از نظر مصالح ساختمانی از چوب گرفته تا فلز یا پلاستیک متفاوت باشند. تیغه بزرگ و مستطیل شکل است و به صورت عمودی خمیده است. این شکل به شما امکان می دهد برف را از پیاده رو یا پله های جلو جمع کنید و آن را به حیاط یا هر جایی که دوست دارید بریزید. برخی از بیل‌های برفی دارای شیارها یا برآمدگی‌های فلزی در امتداد نوک تیغه هستند که به از بین بردن برف کمک می‌کنند و همچنین می‌توان از آنها برای جدا کردن یخ استفاده کرد.
بیل های برف در انواع مختلفی از مواد موجود هستند که تیغه های آن پلاستیکی یا فلزی است و اندازه تیغه ها بسیار متفاوت است. یک تیغه بزرگ با لبه تیز و انحنای عمیق، برف را به موثرترین و کارآمدترین پارو می کند. اگر منطقه بزرگی دارید که می‌توانید برف را از آن پارو کنید، یا اگر بیل زدن برف کاری است که باید اغلب انجام دهید، ممکن است بخواهید روی یک بیل برفی ارگونومیک سرمایه‌گذاری کنید. اینها دارای یک محور منحنی هستند که به کاهش کمردرد مرتبط با بیل زدن برف کمک می کند و همچنین می توانند دسته های اضافی را در امتداد شفت داشته باشند تا بتوانید گرفتن خود را در موقعیت های راحت تر تنظیم کنید. بیل‌های برفی ارگونومیک دارای دستگیره‌های ارگونومیک نیز خواهند بود که راحت‌تر روی کف دست شما می‌روند.

11. بیل حفار نوک تیز


اگر بخواهید در خاک های سخت، فشرده یا حتی خاک های سنگی حفاری کنید، یک بیل حفار نوک تیز همان چیزی است که به آن نیاز دارید. این نوع بیل دارای تیغه ای است که به نوک نوک تیز می رسد و لبه های آن کمی به سمت بالا خم می شود. هر دوی این ویژگی‌ها منجر به ابزاری می‌شوند که برای حفاری و همچنین نگه داشتن موادی که حفر کرده است ایده‌آل است. این بیل ها دارای شفت بلندی هستند که می تواند چوبی یا فلزی باشد و کفی پهن دارند. صفحه پا به شما این امکان را می دهد که از وزن خود برای حفاری در خاک عمیق تر یا متراکم تر از آنچه که اکثر بیل ها اجازه می دهند استفاده کنید.

12. بیل حفار گرد


بیل حفار گرد برای حفر چاله ها در انواع خاک های نرم تر بهتر است استفاده شود. دارای تیغه ای با لبه های خمیده مانند بیل حفار نوک تیز است، اما نوک آن شکل منحنی دارد. برای حفر سوراخ برای گیاهان یا درختان جدید یا برای پیوند گیاهان بستر ایده آل است. با این حال، اگر خاک رسی سنگین، سنگی یا سخت دارید، ممکن است یک بیل حفار گرد برای به دست آوردن نتایج مورد نظر شما مشکل داشته باشد و یک بیل حفاری نوک تیز مناسب تر خواهد بود.

13. بیل تاشو


این بیل های کوچکتر از وسط خم می شوند تا به راحتی قابل حمل باشند. آنها برای سفرهای کمپینگ و سایر فعالیت های خارج از منزل که در آن فضا محدود است مفید هستند، و همچنین معقول است که یکی از آنها را در صندوق عقب وسیله نقلیه خود برای استفاده اضطراری نگه دارید. بیل های تاشو ارزان قیمت معمولاً طول عمر بسیار کوتاهی دارند و به راحتی می شکنند یا می شکنند. برای طول عمر، روی یک سازه تمام فولادی سرمایه گذاری کنید، زیرا این سازه ها برای استفاده های سنگین نیز مناسب تر خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *